Gå til hovedindhold

Man skal leve anti-inflammatorisk

Spørgsmål

Jeg har tidligere i mit sygdomsforløb modtaget medicinsk behandling, men er i forbindelse med 2 graviditeter stoppet. Jeg prøvede efter 1. graviditet Tysabri, men måtte stoppe pga. bivirkninger, og har siden ikke modtaget medicinsk behandling. I august 2015 skulle der prøves Gilenya, og det tåler jeg heller ikke. Hvad skal man så finde på, når jeg ikke er fan af de gamle mediciner?

Svar

Jeg er ked af at høre, at du ikke kan tåle medicinen. Der er næppe nogle alternative tilgange, der helt kan erstatte medicinen, så jeg vil anbefale løbende dialog med din læge omkring ny medicinsk behandling.

Når det er sagt, så tror jeg, at der er en række tiltag der alle kan bidrage til at mindske progressionen af MS. De drejer sig primært om, at sænke kroppens generelle inflammationstilstand, da vi ved, at inflammation udgør en del af årsagen til sygdommen. Hvis man skal leve anti-inflammatorisk, så er ens kost den absolut vigtigste faktor. Her er det vigtigste, at man forsøger at leve så plantebaseret som muligt. Da alt fra planteverdenen indeholder antioxidanter og andre plantestoffer, der er essentielle for at holde inflammationen nede. Alt animalsk, værende kød, æg eller mejeriprodukter øger generelt set kroppens inflammationstilstand. Dernæst er det vigtigt at spise overvejende fuldkorns kost, samt at undgå så meget sukker og fedt som muligt.
Motion er også en god måde at sænke kroppens inflammatoriske tilstand. For at få den fulde effekt, anbefales 30 minutters moderat motion dagligt.

Det er ligeledes veletableret at stress er pro-inflammatorisk, så personer med MS, skal være særligt varesomme med at komme i stress fyldte situationer. Ud over en god evne til at kunne sige fra, så er en daglig mindfulness praksis det bedste værn imod stress. Det er nu blevet nemmere end nogensinde at lære, at meditere efter der er blevet udviklet en lang række gode applikationer til dette. Jeg anbefaler oftest de guidede meditationer fra den app der hedder ”Insight timer” men der er mange gode. Ideelt set anbefaler jeg 30 minutter dagligt, men det vigtigste er blot at det bliver til en daglig vane, så hvis man kun har 5 minutter, så gør det også en forskel.

Der er selvfølgelig også mange kosttilskud på markedet. Desværre er der endnu ikke nogen studier, der har kunne visse, at de gør en målelig forskel. Det er dog konsensus om, at det er særligt uhensigtsmæssigt for patienter med MS, at have lave niveauer af D-vitamin. Hvorfor et tilskud af dette kan overvejes. Jeg vil anbefale 40-50 mikrogram dagligt.
Der er muligvis andre tilskud der kan være gavnlige, og hvis det er noget man ønsker at forfølge, så vil jeg anbefale, at man ser en læge med interesse for orthomolekylær medicin. De kan findes på www.dsom.dk