Gå til hovedindhold

Mælkesyrebakterier til træg mave

Spørgsmål

Jeg vil høre om mælkesyrebakterie som kosttilskud vil have nogen gavnlig effekt, når man som jeg ofte lider af træg mave?

Jeg kunne forstille mig, at et sådan produkt, for eksempel fra Symbioflor, kunne være med til at neutralisere de skadelig stoffer, der dannes når man ikke får tømt maven hver dag.

Så spørgsmålet er altså: Er mælkesyrebakterier som kosttilskud et godt valg til lige netop dette problem? Og er det et produkt man må tage fast, eller bør man holde pause?

Svar

Det er bestemt en god ide, at tilføre mælkesyrebakterier til en mave, der fungerer trægt.

Nu ved man at immunsystemet, for 70 % vedkommende, styres fra tarmen, så det er en god ide, at sørge godt for gavnlige mælkesyrebakterier i tarmen. Mælkesyrebakterier giver grundlag for dannelse af en række gavnlige stoffer og kan givetvis udkonkurrere mikroorganismer, som ikke er så ønskede.

Mælkesyrebakterierne trives bedst på en kost, hvor vi spiser groft, det vil sige frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter og protein enten i form af noget fjerkræ og fisk eller også gerne suppleret med tørrede linser og bønner. Ufordøjede kostfibre fungerer som næring for de gavnlige tarmbakterier (mælkesyrebakterierne) i tarmen.

Mængden af kostfibre fra frugt og grønt samt fuldkornsprodukter skal selvfølgelig altid tilpasses den enkelte, og man må gradvist øge indtaget, hvis man spiser meget lidt af det som udgangspunkt.

Mange får en bedre fordøjelse og dermed mindre træg mave af at spise havregrød kogt på vand til morgenmad. Havregrøden kan drysses med kanel, spises med 1 spsk koldpresset rapsolie eller koldtpresset olivenolie og ituskåren frugt, for eksempel ½ æble til at søde med.

Der findes mange forskellige produkter med mælkesyrebakterier og mange vil givetvis kunne give dig den ønskede effekt. Jeg har god erfaring med Probiotic Classic 9 fra Engholmgruppen. Produktet købes i pulverform. 1 tsk. af pulveret med mælkesyrebakterier røres op i et lille glas lunkent vand. Lad blandingen stå i 15 minutter før det drikkes. 1 tsk. indeholder over 5 milliarder bakterier.

Forskellen på produkter kan dels dreje sig om mængden af mælkesyrebakterier og hvilke mælkesyrebakterier, der er i blandingen.

Der skulle ikke være nogle gener eller risici ved vedvarende at spise mælkesyrebakterier, men det er en vældig god ide kostmæssigt at understøtte den gavnlige funktion, sådan som jeg har nævnt det her.