Lyrica og Avonex
d. 18 maj 2011

Kan der være en negativ sammenhæng ved indtag af Avonex og Lyrica 300 mg dagligt (for angst)?

Jeg har observeret at på den dag hvor jeg tager Avonex, slår mit hjerte ekstra slag "hopper", og det er som regel kun den ene dag, hvor jeg tager Avonex, hvor det er så tydeligt.
Det er ca. 4 - 7 hop, mit hjerte giver i løbet af denne dag. Det gør mig nervøs, at det er ekstra udtalt denne ene dag.
Jeg kan mærke, at mit hjerte kan "hoppe" på anden og tredje dagen med et enkelt slag.

Jeg har fået foretaget EKG hos min praktiserende læge, og der var ikke noget unormalt.
Mit blodtryk (Sys) ligger på omkring de 100 og min (dia) ligger lidt over eller under 60.

Kan Avonex skyldes mit lave blodtryk? og forklaringen på mit "hoppende" hjerte?
Jeg har målt mit blodtryk fast de sidste 4 måneder, og det ligger i den lave ende - også da jeg ikke havde angst.

Er det noget jeg bør reagere på?

Avonex giver ikke forstyrrelse i hjerte-rytmen, men det kan Lyrica godt gøre.
Avonex kan ændre koncentrationen af Lyrica i blodet, og det kan ikke udelukkes, at det kan påvirke hjerterytmen i sidste ende.

Det er dog sædvanligvis ganske ufarligt, at hjertet slår ekstraslag, med hvis det forværres i forbindelsen med du tager Avonex, kan det være en god ide, at du snakker med din skleroselæge om problemet, og eventuelt får det nærmere undersøgt.

Dit blodtryk ligger fint, og der er ingen grund til bekymring i den forbindelse.

Skrevet d. 18 maj 2011