Levetid 2009
d. 22 november 2009

I sidste nummer af , kunne man læse at levetiden for MS-patienter er steget til 30 år fra diagnosen er stillet. Når vi ellers har læst om MS, står der, at det er en sygdom man dør med og ikke af. Min kæreste (som har MS) blev meget bange, da hun læste det.

Jeg kunne derfor godt tænke mig, at høre jeres vurdering af, hvad levetiden er for en MS-patient i dag?

Min kæreste fik diagnosen i 2007 og har et attackvis forløb.

Gennemsnitstal for dødelighed kan være vanskelige at tolke.

En gennemsnitslevetid på 30 år betyder jo ikke at alle dør efter præcis 30 års sygdom. For eksempel vil et lille antal personer med et meget voldsomt sygdomsforløb, der måske dør efter 5-10 års sygdom, påvirke gennemsnitstallet betydeligt. Desuden vil personer, der for eksempel får stillet diagnosen i en alder af 50-60 år også trække ned i gennemsnitstallet. De vil jo ikke leve længere end resten af befolkningen, bare fordi de har sklerose.

Det står fast, at den gennemsnitlige levetid er steget for sklerosepatienter i de seneste 50 år. Dette skyldes dels bedre medicinsk behandling af følger til sygdommen, dels måske også at der er kommet flere mildere tilfælde.

Vi kender, af naturlige grunde, ikke den gennemsnitlige levetid for de personer, der har sklerose i dag - de er jo stadig i live. Man kan dog håbe at levetiden vil stige yderligere, når effekten af de sklerosebehandlinger vi har brugt i de seneste 10 år begynder at kunne ses, men den kan selvfølgelig ikke forventes at blive højere end for resten af befolkningen.

Som det er i dag, er levetiden for patienter med sklerose sammenlignelig med levetiden for patienter med kronisk leddegigt.

Skrevet d. 22 november 2009