Leverpåvirkning under interferonbehandling 2
d. 22 november 2009

Jeg skriver til dig for at få en såkaldt .

Jeg er en kvinde på 50 år med en mild form for MS. Jeg blev diagnosticeret og startede behandling med Avonex i december 2006 (har med små mellemrum, siden jeg var 19 år, haft små attakker, men valgte først at blive udredt i 2006, efter et lidt større attak).

Mit spørgsmål og min usikkerhed går på mine levertal/stofskifte-hormoner:

Før behandlingsstart var alle prøver indenfor normalområdet, men allerede efter 1 måneds behandling var ALAT steget fra 44 til 117 og TSH fra 2,62 til 3,39. De følgende 2 år har jeg, med ca. 3 måneders interval, fået kontrolleret blandt andet levertal (men meget tilfældigt hvilke prøver der er taget). Alat ligger omkring 70 +/- senest december 2008 på 78.

TSH derimod, som hele tiden har ligget på normalområdet, <4 er nu pludselig 4,85. Så har jeg engang fået taget Gamma-GT 163 som faldt til 97, men nu senest er på 198.

Jeg får nu brev fra hospitalet om, at jeg skal holde pause med Avonex og eventuelt skifte præparat. Dette vil jeg meget nødigt, da jeg blandt andet finder det svært nok at skulle tage medicin 1 gang om ugen.

Hvad mener du, er det velbegrundet?

Er der noget man kan gøre for at få GGT og TSH til at falde? (Jeg drikker ikke ret meget alkohol max 2-3 glas om måneden). Kan det have betydning på leverens funktion, at jeg ca. 1/2-1 måned før de to høje GGT-værdier er blevet vaccineret med Havrix mod leverbetændelse, samt før sidste værdi er blevet influenzavaccineret samt var i antibiotika-behandling mod halsbetændelse?

Er de værdier på GGT, ALAT og TSH (triiodthyronin 3,3, thyroxin 16,9) foruroligende høje, eller bare let forhøjede?

Hvad ville du råde mig til, hvis du var min læge?

Som det fremgår af andre svar på hjemmesiden, er det ikke ualmindeligt at levertallene stiger, under behandling med beta-interferon.

I mange tilfælde er det kun et forbigående problem, mens det hos andre kan ses selv efter mange års behandling.

Hvis der bare er tale om en let stigning (som tommelfingerregel op til det dobbelte af den øvre normalgrænse) vil man i reglen se tiden an uden at gøre yderligere.

Hvis tallene stiger ud over disse værdier, er det nødvendigt at tage nogle flere kontrolblodprøver, og eventuelt holde pause med medicinen, og hvis der vedvarende er kraftigt forhøjede værdier kan det komme på tale at skifte til anden behandling.

Det er selvfølgelig vigtigt at afklare, om der kan være andre årsager til de forhøjede levertal.

Skrevet d. 22 november 2009