Ledighedsydelse 4
d. 22 november 2009

Jeg skriver og spørger om dette på vegne af min søn - som har haft sclerose siden 1998 - fordi han for tiden har det meget dårligt psykisk og derfor ikke orker at ringe forgæves til sin kommune.

Situationen er den at min søn får flexløn, hvorfor vi gerne vil vide følgende:

Hvilke kriterier der er for at regulere og beregne en flexløn? Når det kaldes flex"løn" bliver der så ikke indbetalt feriepenge?

Når du skriver "fleksløn", tror jeg, at du mener, at din søn er visiteret til et fleksjob, men pt. er uden arbejde og derfor modtager ledighedsydelse. Når jeg tror, at det er det du mener, skyldes det, at hvis din søn var i fleksjob ville han få udbetalt løn fra arbejdsgiver og være omfattet af almindelige overenskomstmæssige forhold.

Ledighedsydelse udbetales til ledige fleksjobbere. Som modtager af ledighedsydelse skal kommunen have samtale med din søn hver 3. måned, med henblik på drøftelse af job og lignende. Såfremt din søn er syg - og som følge heraf ikke er til rådighed for et fleksjob - skal han give besked til sin kommune herom.

Der kan udbetales ledighedsydelse under ferie, men det kræver en kontakt til kommunen.

På Scleroseforeningens hjemmeside, under "Livet med sclerose", kan du finde nærmere orientering om ledighedsydelse, se http://www.scleroseforeningen.dk/Livet-med-sclerose/uddannelse-arbejde-og-pension/Ledighedsydelse.aspx. Der findes også orientering om andre sociale emner, som måske kan være relevante for jer.

Din søn har også mulighed for at kontakte Scleroseforeningens socialkonsulent. Navn og træffetid findes på Scleroseforeningens hjemmeside.

Skrevet d. 22 november 2009