LCHF - Low Carb. High Fat

Spørgsmål

Jeg er 31 år og normalvægtig, men vil alligevel gerne lægge min kost om og bruge LCHF metoden, da jeg tror den kan være gavnlig for mig, og i forhold til at jeg har sclerose. Er jeg helt forkert på den? Jeg har før især lagt sukker på hylden, og jeg fik det meget bedre, også i forhold til min sclerose.

Svar

Vi bliver konstant bombarderet med informationer omkring kost og sundhed i medierne, og hvad der er rigtigt og forkert at spise! Jeg kan bestemt godt forstå, at mange mennesker synes, det er interessant at eksperimentere med, hvad man spiser og drikker i hverdagen. Det gør jeg også selv ind i mellem. Og vi bliver tiltrukket og inspireret, når vi møder nye ideer og tanker omkring, hvordan vi bedst sammensætter vores kost. LCHF kosten er et af de nye bud på en kostform, der bryder med de gamle kostvaner og tanker.

Der er stor forskel på, om man som overvægtig/svært overvægtig og normalvægtig kan have gavn af at spise efter LCHF. Der er så mange sundhedsrisici forbundet ved at veje for meget (ikke et par kilo eller 5!), at en metode som LCHF godt kan anbefales i en periode, da de fleste overvægtige taber sig ved at følge principperne i denne kost. Men det er desværre noget mere kompliceret, når man som du er normalvægtig. Og kvinde. Jeg vil ikke umiddelbart anbefale dig at spise efter LCHF, med mindre du justerer på en række områder.

Baggrunden for at jeg ud fra et fagligt synspunkt er på vagt overfor LCHF, skal bl.a. findes i resultaterne fra en serie nye undersøgelser foretaget i Sverige og Norge, hvor LCHF er en meget stor trend. Flere svenske undersøgelser har vist, at svenskernes kolesteroltal er skudt i vejret siden 2007, hvor slankekure med få kulhydrater og et højt indhold af specielt mættet fedt for alvor begyndte at blive populære.

En helt ny undersøgelse baseret på 43.396 svenske kvinder viser, at kvinders risiko for at blive ramt af blodpropper stiger med helt op til 62 procent, hvis de skærer ned på kulhydraterne i kosten og i stedet spiser kød, fordi de gerne vil tabe sig. I følge den helt nye undersøgelse stiger risikoen for blodpropper, uanset hvilken type protein og fedt man spiser mere af, når man samtidig skærer ned på kulhydraterne.

Den endegyldige sandhed omkring, hvordan kostformer eller kure som LCHF påvirker vores krop, kender vi ikke endnu. Men når vi kombinerer resultater fra helt nye undersøgelser med den viden vi har om f.eks. mættet fedt og risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme, så er der grund til at være varsom med ukritisk at følge principperne i LCHF.
Men en lidt revideret udgave af LCHF, som du sagtens kan prøve kræfter med, kan jeg godt være behjælpelig med, i store træk!
En tommelfingerregel er, at jo flere fødevarer du udelukker af din kost, desto større er risikoen for, at du ikke får dækket dit behov for vigtige næringsstoffer. Spis varieret for at sikre, at kroppens behov for de forskellige næringsstoffer bliver dækket. Derfor skal man hver dag spiser kulhydrater, fedtstoffer og protein samt alle vitaminer og mineraler.
Hvis du f.eks. udelukker mejeriprodukter fra kosten, kan det være svært at få tilstrækkeligt med kalk, og derved øges risikoen for at komme til at mangle mineralet. Så i stedet for at fjerne mejeriprodukter fra din kost, skal du i stedet vælge produkter med et lavt indhold af mættet fedt og et højt proteinindhold. Og gerne uden tilsat sukker. Et produkt som skyr er jo meget ”in” at spise for øjeblikket, og her får du lige præcis meget protein uden samtidig af få en masse mættet fedt, og pga. det høje proteinindhold mætter skyr rigtig godt. Så hvis jeg helt generelt skal komme med en anbefaling omkring protein:
Spis protein til alle måltider, hvilket jo lægger sig meget godt op af tankerne i LCHF. Men vælg dine proteiner med omhu sådan, at de primært kommer fra fisk, fjerkræ, vildt, magre mejeriprodukter og ost, æg og bælgplanter såsom ærter, bønner og linser. Protein fra firbenede dyr som svin, kalv, okse og lam, hvilket også lidt fejlagtigt kaldes det røde kød, og forarbejdet kød som pålæg, bacon og pølser skal vi helst ikke spise hver dag. Mange eksperter anbefaler, at vi spiser så lidt som muligt af disse fødevarer, da vi ellers bl.a. øger risikoen for hjertekarsygdom og kræfttilstande i kroppen, og tidlig død.

Kulhydrat er meget udskældt for øjeblikket, og har ikke den store plads i LCHF. Og det er en alt for unuanceret tilgang til denne store gruppe af forskellige fødevarer. Eller sagt på en anden måde, så gælder det også her om at vælge de rigtige kulhydrater. Du kan sagtens skære ned på dit indtag af kulhydrater, så de f.eks. kun udgør 25 % af maden på tallerkenen. Gå efter fuldkornsprodukter, grove grøntsager og frugt, der bidrager med vitaminer, mineraler og kostfibre. Gå især efter fuldkornsprodukter med hele uskårne korn og kerner, for de er sundest for blodsukkeret og beskytter dig mod både hjertekarsygdomme, diabetes og kræft.  Du kan jo prøve at kigge efter det orange fuldkornsmærke, når du handler ind. Det gør det nemmere at vælge det rigtige brød f.eks.
De kulhydrater du skal undgå, er de såkaldte ”hurtige” kulhydrater fra sukker og hvidt mel. Og vælg gerne de grove typer pasta, brune ris, perlebyg, speltkerner, bulgur m.m. Vi ved fra mange undersøgelser, at det sænker ens risiko for hjertekarsygdom at spise mindre af de “hurtige” kulhydrater og mere protein fra de ”rigtige” fødevarer.

Fedtstoffer: LCHF anbefaler jo at spise meget fedt, men meget af det, er desværre det usunde mættede fedt, der er kendt for at øge risikoen for livsstilssygdomme såsom hjertekarsygdom og diabetes. Her gælder det generelt om at undgå fedt fra dyreriget, på nær fra de fede fisk! Du kan sagtens prøve at eksperimentere med at spise meget fedt, men vælg det sunde, umættede fedt fra planteriget og netop fra fede fisk. Planteolier er at foretrække frem for smør og margarine af forskellig slags. Til at stege i skal du vælge oliven- eller rapsolie, og de fungerer også begge fint i dressinger. Hørfrøolie indeholder f.eks. også en fin fordeling af de gode typer umættet fedt, men kun til kolde retter. Nødder og mandler har også en fin sammensætning af fedtstoffer.

Jeg håber ikke, at jeg helt har afskrækket dig fra at prøve en anden måde at sammensætte kosten på. Det er absolut ikke min hensigt! Jeg har bare drejet lidt på nogle ”knapper”, sådan at LCHF-kosten bliver bedre for krop og helbred, set ud fra den nuværende faglige viden omkring kost og sundhed.