Lammekød
d. 22 november 2009

Jeg var til et møde i Scleroseforeningen, og her fortalte en af de sclerosramte, at hun havde hørt på sclerosecentret på Sjælland, at lammekød alligevel ikke skulle være så slemt for scleroseramte at spise. Er det fordi mængden af arachidonsyre ikke er så stor, selvom mængden af mættet fedt er stort?

Det er rigtigt at mængden af arachidonsyre i lammekød ikke er så høj som i for eksempel oksekød, men produktet indeholder stadig mættet fedt afhængig af udskæring. Lammekøds fedtindhold varierer typisk fra 5-35%.

Den stående diskussion går på om transfedtsyrer dannet i dyrets mave, er af en anden beskaffenhed end hvis de forekommer ved industriel fremstilling, af for eksempel olie.

Der forskes indenfor området, men jeg har ikke kendskab til at der foreligger sikre resultater, der gør det muligat at sige endeligt, at transfedtsyrer fra drøvtyggere er sundere for MS-ramte end hvis de forekommer i for eksempel raffineret olie.

Skrevet d. 22 november 2009