Læsioner på MR-scanning
d. 3 maj 2010

Jeg er lige blevet MR-scannet på privathospital efter henvisning fra neurolog, på grund af symptomer med lysglimt i højre øje. MR-scanningen har vist nogle fokale områder supratentorielt i frontallapper, i parietallapper og i occipitallapper. MR-diagnosen er: Multiinfarktfølger i begge storhjernehemisfærer.

Kan disse forandringer som scanningen har vist, være aldersbestemt? Er scleroseplaques entydige på en MR-scanning?

Måske skal det lige siges, at jeg har lidt af migræne siden 16 års-alderen.

Slutteligt vil jeg gerne spørge, om man eventuelt kan forebygge, at der opstår flere plaques?.

Mange hvide pletter (ofte kaldet læsioner) på MR-scanning er uspecifikke og tyder ikke på en bestemt sygdom.

Det er også beskrevet ved migræne. Det kan også repræsentere aldersforandringer, der allerede kan ses hos midaldrende.

Pletter ved sclerose er ikke entydige. Når man skal skelne, om det tyder på forandringer som led i sclerose, ser man på læsionernes antal, størrelse, udseende og placering samt om indgivet kontraststof i en vene siver ud i læsionerne. Det viser sig som en opladning.

Endelig er der ofte forandringer i lillehjerne eller rygmarv, hvilket er sjældent hvis der er tale om læsioner som følge af karforandringer.

Med hensyn til forebyggelse og behandling, er der følgende at sige:

Medicinsk behandling af forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol og sukkersyge, hvis du har det, samt forebyggende behandling med præparaterne Magnyl og Persantin for at reducere risiko for ny blodprop.

Herudover er der livsstilsfaktorerne med anbefaling om; vægttab hvis overvægtig, sund kolesterolfattig kost (der er nok nogle tips på hjerteforeningens hjemmeside herom), motion, rygeophør samt begrænset alkoholforbrug.

Skrevet d. 3 maj 2010