Kostvejledning ved sclerose
d. 13 februar 2011

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få nogle konkrete råd og vejledning i forhold til dots i forbindelse med kost, når man er MS-patient.

Jeg har forsøgt at få information forskellige steder, men har svært ved at danne mig et overblik. Jeg ved, at man skal følge sundhedsstyrelsens kostråd og jeg har læst på hjemmesiden, at for eksempel ginseng og nogle andre kosttilskud er er skadelige?

Jeg har fået en amerikansk bog/kogebog der hedder "MS – the recovery diet", og skulle man følge den, bør jeg nærmest kun handle i en helsekostbutik fremover, ikke spise gluten osv.?.

Jeg er rigtig glad for mad, elsker at spise og lave det og er relativt aktiv (jeg dyrker sport ca. 6 gange om ugen).

Du kan sikkert ikke give en specifik anbefaling, da vi alle er forskellige, men kunne du hjælpe med at give et overblik over, hvad der er godt at spise og hvad man skal holde sig fra? Og hvis man skal "synde", hvad er så bedre/værre at spise/drikke end andet?

Det er korrekt, at som hovedregel anbefales det at følge sundhedsstyrelsens kostråd.

Det er rigtig dejligt at høre, at du elsker at lave mad, hvilket kan være en kæmpe hjælp, hvis man skal lave ændringer i sin kost.

Det er altid en god ide at spise varieret og sammensætte dine måltider, så de er blodsukkerstabiliserende. Herunder begrænse de letoptagelige kulhydrater. Spis fiberrigt i form af fuldkornsprodukter, grove grøntsager og bælgplanter.

Spis mange grøntsager og frugt. Målet er at spise minimum 600 gram frugt og grønt om dagen, med hovedvægten på grøntsager, for eksempel 400 gram grøntsager og 200 gram frugt.

Det er væsentligt at begrænse mængden af mættet fedt fra specielt det røde kød (okse-, svine- og lammekød) og fede mælkeprodukter, da disse har et højt indhold af arachidonsyre som virker inflammationsfremmende.

Omega-3 fedtsyrer som findes specielt i fede fisk og hørfrøolie virker derimod inflammationsdæmpende. Spis derfor gerne fisk flere gange om ugen og eventuelt 1 spsk. koldpresset hørfrøolie dagligt.

Fødevarestyrelsen har lige justeret de officielle kostråd om fisk, til at hvis man spiser mere end 300 gram fisk om ugen, så vælg magre fisk (rødspætte, torsk, sej, skrubbe, rødtunge, kuller, fiskerogn) og opdrættede fede fisk (laks, ørred). Årsagen er, at de magre fisk og opdrætsfisk ikke indeholder så meget kviksølv og dioxin, som fede fisk og fisk fra eksempelvis Østersøen.

Begræns eventuelt indtaget af animalsk kød til to gange om ugen og vælg magert helst lyst fjerkræ. Derudover kan du spise fisk 2-3 gange om ugen til det varme måltid og 2-3 dage, hvor du vælger retter med bælgplanter. En god kogebog med vegetabilske retter er "Grønne proteiner" af Lisbeth Tordendahl.

Begræns indtaget af sukker, som både påvirker blodsukker, men som også virker inflammatorisk. Når du skal synde, så kan du for eksempel lave konfektkugler på dadler, nødder, mørk sukkerfri kakao og eventuelt forskellige krydderier. Tørret frugt kan også bruges som erstatning for sukker i mange kager. Raw food kager er gerne lavet på tørret frugter og nødder, men husk, at det er stadig i begrænset mængde, da tørret frugt også har et højt sukkerindhold. Mørk chokolade med et kakaoindhold på mere end 70 % vil også være i orden i begrænset mængde.

Jeg kender desværre ikke kogebogen "The recovery diet", som du nævner, men der er flere udenlandske kostråd til scleroseramte, som anbefaler glutenfri kost. Det vil sige, at man undgår hvede, rug, byg og havre. For en række scleroseramte giver det mere energi og bedre koordinationsevne, mens det hos andre ingen effekt har.

Hvis du har mistanke, om at du reagerer på gluten, så kan du prøve at undgå det i en periode på 6-8 uger og se, om du mærker nogen forskel. Du kan også starte ud med hvede, som er den mest glutenholdige kornsort. Du skal dog være opmærksom på, at der hvede i rigtig mange fødevarer. Hvede omfatter også spelt, emmer, enkorn, durum, cous cous og bulgur.

Sluk tørsten i vand frem for saft, sodavand og juice. Hvis du indimellem drikker juice, så vælg juice, hvor der ikke er tilsat ekstra sukker og drik det i forbindelse med et måltid, som også indeholder protein og fedt, så påvirkes dit blodsukker i mindre grad.

Begræns eller undgå alkohol. Drik kun kaffe og te, som indeholder koffein i moderate mængder. Vælg i stedet grøn te, som indeholder mindre koffein end almindelig sort te samt forskellige slags urteteer.

Jeg kan ikke finde videnskabelig dokumentation for at ginseng er skadeligt i forhold til sclerose. Ligesom ved lægemidler kan der være bivirkninger forbundet med at tage kosttilskud, så hvis du ønsker at benytte dig af kosttilskud, så kan det anbefales, at du får råd og vejledning herom.

Du kan sagtens supplere din kost med et multivitaminmineraltilskud. Du skal dog være opmærksom på ikke, at få for meget jern, da det virker inflammatorisk. Kvinder i menopause vil jeg anbefale at vælge tilskud, som ikke indeholder jern.

Du skal endvidere være opmærksom på ikke at komme i underskud af D-vitamin. Mangel på D-vitamin kan give muskelsvaghed, smerter og træthed – det vil sige gener som også forekommer ved sclerose.

Ved sclerose skal du ligeledes være opmærksom på B-vitaminerne. Specielt kan mangel på B12-vitamin give nogle af de symptomer, som ses ved sclerose. Føleforstyrrelser og træthed kan blandt andet være relateret til B12 mangel.

Via en blodprøve kan du få målt, om du har mangel på disse vitaminer.

Skrevet d. 13 februar 2011