Kosttilskud, valg af præparater
d. 30 april 2014

Hvis man får konstateret fx D eller B-vitamin mangel, er der så nogle bestemte produkter, I vil anbefale frem for andre? Der kan jo være forskel på kvalitet, optagelighed osv. og det kan være lidt af en jungle at finde rundt i, hvilke produkter, der er bedst, fx mht. fiskeolier. Min søster har netop fået konstateret sclerose og har tid hos lægen til undersøgelse for vitaminmangel. Vi er derfor interesserede i, om der er nogle kosttilskud, som I finder bedre end andre i tilfælde af, at hun har brug for det.

Det er rigtig fornuftigt, at din søster har valgt at få undersøgt hos lægen, om hun mangler nogle næringsstoffer i kroppen, da eksempelvis mangel på vitamin D og vitamin B12 kan give nogle af de samme symptomer som sclerose. Det er altid vigtigt at konsultere egen læge eller tilknyttet specialist, inden man begynder at tage stærke vitamin- og mineraltilskud, naturlægemidler eller eksempelvis plantebaserede kosttilskud for at undgå en situation, hvor sygdommen eller virkningen af den medicin man tager, kan påvirkes i en uheldig retning. Og der er ingen grund til at tage et vitamin- og mineraltilskud, hvis kroppens behov bliver dækket gennem kosten. Hvis man i det store hele spiser rimeligt sundt og varieret, får langt de fleste danskere dækket det daglige behov for næringsstoffer gennem kosten. Samtidigt er det er langt mere sundhedsfremmende, at få tilført vitaminer, mineraler og eksempelvis essentielle fedtsyrer gennem en sund og varieret kost. Det er også baggrunden for Scleroseforeningens anbefaling omkring, at mennesker med sclerose skal spise efter de 10 officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen, med ekstra fokus på vitamin D og opmærksomhed på vitamin B12.

I Danmark kan det være et problem, at få dækket behovet for D-vitamin gennem solen og kosten. Tillige har mennesker med sclerose formentlig godt af, at indtage lidt mere vitamin D samt de essentielle omega-3 fedtsyrer (fiskeolie) end gennemsnitsbefolkningen. Derfor anbefaler jeg generelt mennesker med sclerose, at supplere kosten således:

Vitamin D3 (cholecalciferol): 20 mikrogram (µg) om dagen i sommerhalvåret og 30 mikrogram i vinterhalvåret.

Fiskeolie-kapsler: 600-1200 mg om dagen, hvis fisk er på menuen mindst 2 gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg, og 1200 mg om dagen, hvis fisk ikke indgår i normalkosten.

Hvis din søster får konstateret vitamin D mangel, kan det tænkes at lægen har anbefaler en højere dosis i en periode, for at få normaliseret hendes vitamin D-indhold i kroppen. Min anbefaling er rettet mod, at opretholde et normalt niveau af vitamin D efterfølgende.

Du har helt ret i, at det er meget svært at finde rundt på markedet for kosttilskud, herunder fiskeolie-kapsler. I forhold til fiskeolie er det vigtige selvfølgelig, at olien ikke er gammel og harsk, samt at produktet kan dokumentere, at det er renset for tungmetaller. Og kun har et ubetydeligt indhold af vitamin A og E, da der kan knytte sig risiko for overdosering ved for store indtag af disse fedtopløselige vitaminer. Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem pris og kvalitet, når vi taler kosttilskud, og Fiskeolie fra Matas, der ligger i den mellemste prisklasse, er et godt bud på et fornuftigt produkt.

I forhold til gruppen af B-vitaminer er der heller ikke her grund til, at vælge et dyrt produkt fra eksempelvis en helsekostforretning. Jeg vil pege på Apoteket som det bedste valg, da man her bør kunne forvente en faglig og saglig vejledning. Afhængig af blodprøvens resultat, kan det f.eks. blive nødvendigt at supplere kosten med et specifikt B-vitamin eller et kombinationspræparat, der indeholder stort set alle B-vitaminerne. Dette skal lægen vejlede omkring, og det uddannede personale på Apoteket kan hjælpe med at finde det rigtige kosttilskud til din søster. Umiddelbart er der ikke risiko for overdosering ved B-vitaminerne, da de tilhører gruppen af vandopløselige vitaminer. Derfor udskilles et eventuelt overskud via urinen.

Skrevet d. 30 april 2014