Kosttilskud under graviditet
d. 10 september 2015

Jeg har lige fundet ud af, at jeg er gravid, og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål angående kosttilskud: Indtager Solaray All Omega 1 kapsel dagligt (550 mg Fiskeolie EPA og DHA 325 mg Kæmpenatlysolie Linolsyre, Gamma Linolensyre 325 mg Hørfrøolie Alfa Linolensyre, Oliesyre, Linolsyre) D3 Vitamin 35 mikrogram 1 tablet dagligt B12 vitamin 125 mikrogram 1 tablet dagligt.

Er der noget jeg skal droppe? Er det ok at indtage jern i graviditeten, eller er det bedre at tage Krauterblut?

Sundhedsstyrelsens alment gældende anbefalinger for gravide, når det gælder indtaget af mikronæringsstoffer dvs. vitaminer og mineraler, lyder at gravide anbefales at tage kosttilskud af folsyre, D-vitamin, jern og eventuelt kalk. For alle de givne næringsstoffer er det gældende, at de findes i kosten, men at behovet er øget under graviditeten. Hvis ikke de tilføres gennem et kosttilskud er der risiko for at indtaget bliver for lille, hvilket kan være uhensigtsmæssigt i forhold til fosterets udvikling. Jeg vil nedenfor her, kort gennemgå de fire næringsstoffer og anbefalinger for indtag.

Folsyre er et B-vitamin som er sat i forbindelse med en højere risiko for neuralrørsdefekter (misdannelser af hjerne og rygmarv) ved for lavt indtag. Det anbefales at kvinder indtager 400 mikrogram folsyre fra graviditeten planlægges og til den 12. uge. Herefter er neuralrøret lukket, og der er ikke længere et behov for at indtage folsyre.

Jern er et af de mineraler som danske kvinder i den fødedygtige alder ofte ikke får indtaget tilstrækkeligt af i kosten. Kvinder i den fødedygtige alder har et større behov grundet det månedlige tab af jern i forbindelse med menstruation. Samtidig indtager kvinder ofte en kost der har et lavere indhold af jern end mænds kost. Gode kilder til jern er kød, fisk, fjerkræ, grønne grøntsager og bælgfrugter. Alle gravide anbefales at indtage 40-50 mg jern fra 10. graviditetsuge og hele graviditeten ud. Der er forskellige typer af jerntilskud på markedet, og nogle oplever mavegener ved det ene eller det andet produkt. Ofte kan det derfor være en god idé at prøve sig frem. I fald man oplever mavegener kan man skifte til et andet produkt. Nogle oplever færre mavegener ved indtag af jerntilskud i flydende form, fx Kräuterblut. Du skal blot her være opmærksom på, at en dagsdosis af deres produkt til gravide indeholder 20 mg jern, hvorfor det vil være nødvendigt, at tage 2 gange denne dosis for at nå den anbefalede mængde. En af dine overvejelser omkring det at tage jern under graviditeten kan være om det kan fremme betændelsestilstande. Det er dog vigtigt at understrege, at der er et øget behov under graviditeten og at det ekstra indtag af jern netop går til at dække dette behov, bl.a. til opbyggelse af en øget blodmængde.

En del nordeuropæere har en lav D-vitaminstatus, og ikke mindst om vinteren kan status være for lav, grundet den manglende dannelse af D-vitamin ud fra solens stråler. D-vitamin har bl.a. betydning for absorption af kalk i tarmen og fremmer knogleopbygningen. Under graviditeten er der et øget behov for kalk, bl.a. til opbygning af fosteret skelet, hvorfor det er væsentligt at D-vitaminkoncentrationen er tilstrækkelig. Alle gravide anbefales derfor at tage et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.
Grundet kalks vigtige funktion under graviditeten anbefales gravide, der ikke indtager ½ liter mælkeprodukt per dag, at tage et dagligt kalktilskud på 500 mg gennem hele graviditeten.

Folsyre, D-vitamin og kalk kan tages som et separat kosttilskud eller som del af en multivitamintablet specielt udviklet til gravide. Jerntilskuddet skal til gengæld tages separat og i mellem måltiderne. Hermed absorberes jernet bedst.

Som jeg kan læse af dit spørgsmål, indtager du i forvejen en del kosttilskud. Nogle af dem kan du fint fortsætte med, men der er også nogle som du skal overveje om du vil fortsætte med under graviditeten. Hvis du bliver i tvivl, kan du altid rådføre dig med din egen læge.
Det er gældende for både vitaminer og mineraler at mere ikke nødvendigvis er lig med bedre. Flere vitaminer og mineraler kan give forskellige skader ved for højt indtag. Graviditeten er i den forbindelse en særlig følsom periode, hvor meget høje indtag af visse næringsstoffer potentielt kan være skadeligt for fosteret. For nogle af næringsstofferne har vi viden om dette, og for andre er vores viden mere sparsom. Med hensyn til D-vitamin lader der til ikke at være fundet risici forbundet med et indtag på 25-50 mikrogram per dag for gravide, men et indtag over dette mangler der undersøgelser af.
Dit indtag af B12-vitamin er højt. De gængse anbefalinger lyder på 2 mikrogram per dag, og du indtager 125 mikrogram per dag, dvs. mere end 60 gange anbefalet doses. Man opererer med, at man ikke har set ricisi for ikke-gravide ved et indtag på op til 100 mikrogram per dag. Et indtag højere end dette mangler man undersøgelser af. Jeg synes derfor, at dit indtag af B12-vitamin er højt under din graviditet.

Du indtager flere tilskud med forskellige fedtsyrer. Indtaget af en række af disse fedtsyrer er sat i forbindelse med en gavnlig effekt på en række parametre hos fosteret, fx senere indlæringsevne, men resultaterne af forskellige undersøgelser varierer lidt. Jeg synes, at du skal nævne dit indtag af disse kosttilskud med din læge eller din jordmoder, da indtaget af disse, hen i mod slutningen af graviditeten, formentlig skal mindskes, da de har en blodfortyndende effekt, hvilket er uhensigtsmæssigt under fødslen. Kalk på 500 mg gennem hele graviditeten.
 

Skrevet d. 10 september 2015