Kosttilskud, animalsk fedt og sclerose
d. 10 juli 2013

Anbefales det at tage kosttilskud f.eks. D-vitamin og B12-vitamin? Hvis ja, hvilken dosis?
Anbefales det at omlægge kosten, så man undgår animalsk fedt? Hvordan er holdningen blandt jer eksperter til denne artikel Australsk læge mener sig kureret for sclerose gennem ny livsstil?

 

Om det kan anbefales at tage kosttilskud, er desværre ikke et helt enkelt spørgsmål at svare på! For det første får langt de fleste danskere dækket deres behov for næringsstoffer gennem kosten - hvis man generelt spiser rimeligt sundt og varieret, og i det store hele følger Fødevarestyrelsens 8 kostråd, som er de officielle danske kostanbefalinger til voksne. Lever man efter kostrådene, vil langt de fleste mennesker på en naturlig måde få dækket behovet for vitaminer, mineraler, essentielle fedtsyrer og andre vigtige næringsstoffer. Og så er kosttilskud jo overflødigt. Derfor anbefaler Scleroseforeningen også, at mennesker med sclerose spiser efter de 8 kostråd, med ekstra fokus på vitamin D og opmærksomhed på vitamin B12. Som du jo netop også selv er inde på.

Mange mennesker har fået den opfattelse, at kosttilskud kun er af det gode og harmløse for kroppen, men det er ikke altid rigtigt. Hvorvidt kosttilskud øger vores sundhed eller ej, er et brandvarmt emne indenfor ernæringsforskningen lige nu. Ifølge nogle eksperter er kosttilskud sundhedsfremmende, andre mener at kosttilskud faktisk ikke har nogen effekt. Og så er der eksperter, herunder flere danske, der vurderer, at det direkte er sundhedsskadeligt at spise kosttilskud! Denne uenighed blandt eksperterne på området sammenholdt med, at al viden på nuværende tidspunkt peger på, at det er langt bedre for kroppen, at få tilført vitaminer, mineraler og eksempelvis essentielle fedtsyrer gennem en sund og varieret kost gør, at jeg generelt ikke er den store tilhænger af kosttilskud. Når det så er sagt, kan der bestemt være situationer, hvor kroppens behov ikke kan dækkes gennem kosten, og så er det helt i orden at supplere med kosttilskud.

Det er desværre ikke så enkelt at give en konkret, individuel anbefaling i forhold til at vælge relevante kosttilskud på en netrådgivning. Men et bud, som vil passe til mange mennesker med sclerose, kan jeg godt give. Disse anbefalinger er baseret på, at man generelt spiser sundt og varieret i relation til de 8 officielle kostråd. Samt på en faglig viden omkring, at mennesker med sclerose formentlig har godt af at indtage lidt mere vitamin D og de essentielle omega-3 fedtsyrer (fiskeolie) end gennemsnitsbefolkningen:

Vitamin D3: 20 mikrogram (µg) om dagen i sommerhalvåret og 30 mikrogram i vinterhalvåret.

Fiskeolie-kapsler: 600-1200 mg om dagen hvis man spiser fisk som pålæg flere gange om ugen og som en del af aftensmaden 1-2 gange om ugen, og 1200 mg om dagen hvis fisk ikke er en del af kosten.

Som udgangspunkt er det er altid bedst at få klarlagt kroppens aktuelle behov, inden man begynder at tage kosttilskud. Derfor vil jeg anbefale, at du hos din læge får taget en blodprøve for at få målt kroppens indhold af vitamin D3 i form af plasma 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D), vitamin B12 (cobalamin), folinsyre/folat samt eventuelt homocystein. Homocystein er en aminosyre, det vil sige en af byggestenene i kroppens proteiner, der kan ophobes i blodkarrene som følge af vitamin B-mangel (B12 og folinsyre). Vitamin D og B12 er altid relevante vitaminer at holde øje med hos mennesker med sclerose, da mangel på disse 2 vitaminer kan give nogle af de samme symptomer som sygdommen.

Vores livsstil, herunder kostvaner, udfordres konstant af udefrakommende påvirkninger – strømninger eller tendenser i forhold til hvad der er godt at spise eller det modsatte! Det gælder også i forhold til en konkret sygdom som sclerose, hvor der gennem tiden har været mange tanker og forestillinger omkring, hvilken kost der er bedst for mennesker med sclerose. Artiklen, som du har været inde på hjemmesiden og læse, repræsenterer nogle af disse tanker, som i Danmark kan samles under ét i den såkaldte MS-kost. MS-kosten fokuserer bl.a. også på at begrænse indtaget af animalsk fedt så meget som muligt, ud fra en tankegang omkring, at animalsk fedt skulle kunne øge betændelsestilstande (inflammation) i kroppen. MS-kosten er ikke evidensbaseret, dvs. at principperne i kosten ikke er videnskabeligt bevist. Altså med den viden vi har i dag om sclerose, kost og ernæring.
Fra et lægevidenskabeligt synspunkt er der ikke på nuværende tidspunkt belæg for at sige, at en bestemt kostplan eller særlige kosttilskud vil kunne påvirke sygdommens forløb. Det er ikke det samme som, at bl.a. kosten ikke spiller en stor rolle for mennesker med sclerose, eller at elementer fra kosten kan have indflydelse på forløbet af sclerose. Der mangler bare mere viden på området. Derfor anbefaler Scleroseforeningen som tidligere nævnt også, at mennesker med sclerose følger de officielle 8 kostråd fra Fødevarestyrelsen, og ikke en speciel kostform rettet mod sclerose.

Hvis du følger de 8 kostråd kommer det også helt af sig selv, at du begrænser indtaget at animalsk fedt. Det har i mange år været velkendt, at animalske fedt i for store mængder er sundhedsskadeligt og bl.a. øger risikoen for livsstilsygdomme som hjertekarsygdomme og diabetes. Og det gælder jo for alle danskere. Derfor er ét af de 8 kostråd også netop ”Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød”: Spar på fedtet ved at vælge magre mælkeprodukter og ost. Vælg magert kød og kødprodukter og skær det synlige fedt væk fra kødet. Undlad eller skrab smørret på brødet, og smid stegefedtet væk. Og fokuser på at anvende planteolier i madlavningen.

Skrevet d. 10 juli 2013