Kostråd til nydiagnosticeret
d. 11 august 2015

Jeg er en pige på 26 år. Jeg fik konstateret MS her i slutningen af marts 2015. Min læge gav mig ikke nogen råd ang. kost andet end "spis sundt", derfor har jeg lavet en del research, og har nogle spørgsmål, da jeg støder på mange modsigelser. Jeg har blandt andet læst skriftet om MS fra radiodoktoren og kigget i bogen "MS, kost og livsstil".

Jeg har i mange år levet meget sundt (dog har min last været lækre desserter og rødvin). Jeg spiser masser af frugt og grønt (mellem 400-600 g grønt), fiberrigt, fisk og nødder. Og ellers styrketræner jeg 3-5 gange om ugen, og går meget op i det.

Efter min diagnose er jeg begyndt at tage flere kosttilskud end ellers. Jeg tager Spektro Multivitaminmineral uden jern og K, Spektro Mega B Stress, C-vitamin, selen og Nordic Naturals Cod liver oil med D-vitamin. Jeg overvejer at skifte Cod liver oil ud med Omega3D fra samme mærke pga et højere indhold af omega3. Derudover er det nødvendigt med multivitaminmineral, når jeg spiser meget sundt? Burde jeg ikke få det dækket gennem kosten, eller er der noget med at folk med MS har behov for flere vitaminer og mineralerend normalt?

Radiodoktoren er kommet med et forslag til kosttilskud: To spiseskefulde af Udo’s Choice DHA, Livets Olie eller Nutridan Strong citron, B3-vitamin, 3 x 30 mg dagligt, B-kompleks (stærke B-vitaminer), C-vitamin, 500 eller 750 mg x 3, E-vitamin, blandede, fx Cardi-E eller natur-E  2 kapsler dagligt, D-vitamin 125 mikrogram dagligt (5.000 enheder), Padma 28. 2 tabl. Derudover om aftenen Padma 28m, 2 tabl., Calcium Forte, 1.000 mg, Magnesium, fx Magnesium citrat eller Berthelsens Naturlig Magnesium sammen med 100 mg B6-vitamin, Bio-Selen + Zink 2 tabl, samt glykoernæring. Mit ene spørgsmål er: Er alt det virkeligt nødvendigt?
Jeg har dog overvejet at begynde at tage Padma 28 og Ginkgo Biloba.

Så har jeg læst flere steder, at man skal holde sig fra kakao og chokolade, pga der er fundet sammenhæng mellem høj indtagelse af kakao og høj forekomst af sclerose, men der er flere opskrifter med chokolade og kakao i MS opskriftbog?

Mælk kan føre til forværring af sclerose. Anbefales det at man spiser alternativt mælk som soja-, havre-, mandelmælk? Til f.eks. havregryn og madlavning? Og er det helt galt at spise ost med lav fedtprocent et par gange om ugen?

Mit sidste spørgsmål drejer sig om proteinpulver/drikke. Jeg har førhen taget proteinpulver efter min træning. Kan jeg fortsætte med det nu, når jeg har MS? Hvis ja, er der noget der er bedre end andet f.eks. er det okay med protein fra valle?

Beklager alle de spørgsmål, men jeg har brug for noget klarhed i forhold til min nye livsstil.

Indtag af kosttilskud og multiple sclerose er et omdiskuteret emne, hvor råd og anbefalinger fra forskellig side ofte er meget forskellige både i forhold til hvilke tilskud, og i hvor store doser de anbefales at blive indtaget i. Fra et videnskabeligt synspunkt er der ikke på nuværende tidspunkt overbevisende belæg for at sige, at en bestemt kostplan eller særlige kosttilskud vil kunne påvirke sygdommens forløb markant. Det vil sige, at vi ikke på nuværende tidspunkt har overbevisende dokumentation fra store undersøgelser på større grupper af mennesker med sclerose. Det er ikke det samme som, at kosten ikke spiller en stor rolle for mennesker med sclerose, eller at elementer fra kosten kan have indflydelse på forløbet af sclerose hos enkeltpersoner. Der mangler pt. mere viden på området. Vi ved dog, at det at en manglende dækning af næringsstofbehovet hos personer med sclerose, er blevet koblet sammen med nedsat immunsystem. Det er derfor væsentligt at sikre, at man får dækket sit næringsstofbehov, dvs. sit behov for energi, vitaminer og mineraler. Dette kan for de fleste mennesker sikres ved at spise varieret, og altså uden indtag af kosttilskud. D-vitamin er undtagelsen, idet det kan være svært at få dækket sit behov for D-vitamin via kosten. Det kommer jeg tilbage til.

Derfor er valget om at indtage kosttilskud også et personligt valg i forhold til ønsket om at afprøve effekten af forskellige tilskud på effekten af multiple sclerose. Du spørger om det er nødvendigt at indtage mange kosttilskud, og mit svar vil være, at umiddelbart virker den række tilskud du har oplistet som meget lang og meget dyr! Ved at spise varieret vil du få dækket dit behov for langt de fleste vitaminer og mineraler.
Grundet det manglende overbevisende belæg for at anbefale en særlig diæt til personer med sclerose, anbefaler Scleroseforeningen, at mennesker med sclerose følger de officielle 10 kostråd fra Fødevarestyrelsen, og ikke en speciel kostform rettet mod sclerose. Det lyder som om, at du allerede spiser en sund og varieret kost som i høj grad lever op til de gældende kostråd. De 10 kostråd lyder:

• Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
• Spis frugt og mange grønsager
• Spis mere fisk
• Vælg fuldkorn
• Vælg magert kød og kødpålæg
• Vælg magre mejeriprodukter
• Spis mindre mættet fedt
• Spis mad med mindre salt
• Spis mindre sukker
• Drik vand

Du kan læse mere om kostrådene på Fødevarestyrelsens hjemmeside
De officielle kostråd
Min anbefaling vil være, at følge de 10 kostråd og sørge for at du ikke mangler de væsentligste vitaminer og mineraler, herunder især D-vitamin. Som tidligere nævnt er D-vitamin et af de næringsstoffer vi i Danmark og mange andre steder på den nordlige halvkugle har problemer med at få tilstrækkeligt af i vintermånederne, også selvom vi spiser varieret. I det tilfælde kan det være en god idé, at tage et tilskud. Helt optimalt får man målt sin D-vitaminstatus hos lægen forud for, at man begynder at tage et større D-vitamintilskud. Sundhedsstyrelsen angiver at en tilstrækkelig D-vitaminstatus lyder på 50 nmol/l (måles ved en blodprøve). Anbefalingen for indtag af D-vitamin lyder på10 mikrogram/dag i de nordiske lande, og er sat i forhold til, at man kan nå en tilstrækkelig D-vitaminstatus. Jeg vil dog mene, at et tilskud på 125 mikrogram/dag er et stort tilskud, som jeg ikke anbefaler, at man tager uden vejledning fra egen læge. Med mindre du er i mangel på D-vitamin, vil jeg anbefale et tilskud på 10-20 mikrogram/dag, kombineret med det indtag du allerede har fra fede fisk. Vær opmærksom på, at du allerede nu indtager kosttilskud som indeholder D-vitamin, fx Spektro Multivitaminmineral som indeholder 10 mikrogram og Nordic Naturals Cod liver oil med D-vitamin som indeholder 25 mikrogram.

Ved multiple sclerose kan det ligeledes være en god idé, at være opmærksom på B12-vitamin, idet dette vitamin bl.a. har betydning for nervesystemet. I visse studier er der fundet lavere koncentrationer af B12-vitamin hos personer med sclerose. Gode kilder til B12-vitamin er kød og indmad fra kvæg, svin og fjerkræ, fisk og skaldyr, samt mælk, mælkeprodukter og æg. Så med mindre man spiser en meget ensidig kost eller har problemer med optaget af B12-vitamin i tarmen, bør man kunne få dækket sit behov for B-vitaminer gennem en sund og varieret kost. Du spørger ligeledes ind til om du med fordel skal øge dit indtag af omega-3. Omega-3 kan have en mindre antiinflammatorisk effekt og har ligeledes betydning for nervesystemet, om end et større norsk studie ikke har vist effekt på multiple sclerose. Det lader til, fisk indgår i din kost flere gange ugentligt, og fisk er netop en rigtig god kilde til omega-3.
Angående kosttilskuddene Padma 28 og Ginkgo Biloba er der ingen veldokumenteret effekt.  

Jeg kan i litteraturen ikke finde dokumentation for, at du skal holde dig fra chokolade, mælk og ost. For de to sidstnævnte fødevarer er dog gældende, at det er uhensigtsmæssigt med et højt indtag af mættet fedt, men det gælder ikke kun for personer med sclerose. Det er derfor en god ide, at vælge magre mejeriprodukter. Hvis du følger de 10 kostråd, kommer en begrænsning af indtaget af mættet fedt helt af sig selv.

I forhold til dit indtag af proteintilskud kan du fortsat gøre dette, og jeg kan ikke sige, at det skal indeholde én form for protein fremfor en anden. Jeg vil dog generelt anbefale, at man får sit proteinbehov dækket via kosten, idet man samtidig får tilført vitaminer og minealer. De fleste danskere har et højt indtag af protein, så der er ingen risiko for ikke at få tilstrækkeligt.

Og for resten, når du spiser sundt og varieret, er der ikke noget i vejen for en gang i mellem at nyde et glas rødvin og en skøn dessert.
 

Skrevet d. 11 august 2015