Gå til hovedindhold

Kost under graviditet

Spørgsmål

Jeg er en kvinde på 32 år, som for nyligt har fundet ud af at jeg er gravid.

Jeg har haft "formodet dessimineret sclerose" siden 1995 og da jeg gerne vil have at mit graviditetsforløb bliver så godt som muligt, for barnet, vil jeg høre om du har nogle gode råd til mig angående kost? Kan du desuden eventuelt fortælle mig, om jeg kan finde et substitut for mælkeprodukter, da jeg helt ikke må få sådanne produkter?

Svar

Mit råd er, at du spiser en kost med magert kød og både fede og magre fisk.

Med hensyn til fisk rådgives til at spise max 300 g om ugen og heraf halvdelen fede fisk. Samtidig er Fødevarestyrelsens råd, at kvinder, der planlægger graviditet, gravide eller ammende samt børn under 14 år undgår større portioner af rovfisk, det vil sige max 100 g.

Til rovfisk hører: Tun, rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart.

Børn under 3 år bør få maximalt 25 g rovfisk om ugen.

Advarslen skyldes muligt indhold af miljøgifte i disse fisk, der er sidst i fødekæden. Østersølaks bør kun spise én gang om måneden (125 g), på grund af indholdet af dioxin i østersølaks.

Af andre proteinkilder kan du benytte kikærter til salater eller humus og linser til sammenkogte retter samt quorn, som består af svampeprotein. Quorn kan købes i, for eksempel, Kvickly og Irma. Produktet ligger på frost.

Produktet minder i konsistens kyllingekød og er magert. Spis gerne frugt og grønt, dog bedst med overvægt til grønsagssiden, det vil sige 1-2 stk frugt og 4-5 stk grønt. Lad det være en målsætning at man arbejder hen imod, det kan være vanskeligt at komme så højt op.

Drik vand og undgå sodavand, saft og lignende, idet søde drikke kan give et ustabilt blodsukker og dermed utilpashed og svimmelhed. Det er bedre at spise et stykke frugt end at drikke en sød drik, hvis trangen til sødt melder sig, eller simpelthen at tage ½ stykke rugbrød med magert pålæg.

Benyt olivenolie til den varme mad og eventuelt rapsolie til salater eller til at tage på de dampede grønsager. Benyt fuldkornsbrød og fuldkornsprodukter, her er rugbrød og havregryn jo gode valg. Kik gerne efter fuldkornslogoet (orange) eller nøglehulsmærket (grønt), når der vælges brød eller morgenmadsprodukter.

Til aftensmaden kan man koge hele speltkerner eller perlebyg, som alternativ til naturris (fuldkornsris) og kartofler.

Begræns kaffe og te til 1-2 kopper om dagen.

Hvis du spiser mælkeprodukter, vil jeg foreslå dig at vælge magre mælkeprodukter som syrnede mælkeprodukter skyr, fromage frais, A-38 eller yoghurt med max 0,5% fedt. Ved mælk vil jeg foreslå mælk med max 0,5% fedt ofte kaldet minimælk.

Hvis du ønsker en kost uden mælk, vil jeg foreslå dig at spise kalk og magnesium samt vitamin D. Spis for eksempelvis 3 stk Calcium:magnesium citrat fra Solarray, som forhandles i helsekostbutikker og Matas landet over. Heri får du 500 mg kalk og 500 mg magnesium. Som ekstra D-vitamin vil jeg foreslå dig at spise 20 mcg vitamin D3 fra Naturdrogeriet til aftensmåltidet.

Jeg vil foreslå dig at få målt dit vitamin D niveau hos egen læge, idet mangel giver muskelsvaghed og træthed, hvilket ligner sclerosesymptomer. Du skal i givet fald have målt 25-hydroxy-D-vitamin (25-OH-D) i en blodprøve.

Værdien skal ligge over 50 nmol/liter og nogle, for eksempel, professor Leif Mosekilde, anbefaler alle at ligge over 80 nmol/liter året rundt. Det kan i praksis næsten ikke lade sig gøre uden fede fisk, sol på huden og kosttilskud i form af vitamin D3.

Hvis du vil erstatte mælk, vil jeg foreslå dig at benytte havremælk og havrefløde. Produkterne er baseret på vand, havre og rapsolie.

Husk også folinsyre som tilskud 400 mcg til 3 måneder henne i graviditeten. Det kan gøres sammen med en multivitamin, for eksempel Spectro fra Solaray.