Korttidshukommelse

Spørgsmål
Jeg har nogle problemer med min korttidshukommelse. Er det et problem man kan gøre noget for at afhjælpe?
Svar

Mit forslag er, primært at følge MS-kostrådene på Scleroseforeningens hjemmeside, inklusiv fede fisk, tilskud af fiskeolie eller levertran. Undersøgelser viser, at omega-3 fedtstof, som blandt andet findes i fede fisk, er gavnlige for hjernens funktion, herunder hukommelsen. Derudover kan et tilskud af Gingo Biloba, for eksempel i form af GB8 fra Anjo, have en gavnlig indflydelse på kognitiv funktion hos MS-ramte.

Det er rapporteret, at den positive effekt af Ginkgo skyldes, at de aktive stoffer øger blodgennemstrømningen i blodkarrene, så hjernecellerne tilføres mere ilt og næring. Denne virkning kan skyldes, at Ginkgo biloba øger mængden af det blodkarudvidende stof NO (nitrogenoxid). Samtidig nedsættes blodets træghed, så blodet flyder lettere gennem blodkarrene. Denne effekt skyldes formentlig, at Ginkgo biloba hæmmer stoffet PAF (platelet activating factor), der ellers "klistre" blodpladerne sammen. Prøv eksempelvis dette tilskud i 3 måneder i kombination med MS-kost, og læg mærke til om det har effekt for dig.