Kontraktur behandling i UE
d. 22 november 2009

Jeg er selv fysioterapeut og kunne godt tænke mig noget mere viden omkring sklerose.

Jeg kommer hos en mand der er meget kontraheret i UE på grund af spasticitet. Er der andet end bevæge-øvelser og udspænding at gøre? Er der nogle måde der bedre at gøre det på end andre?

Derudover har jeg hørt nogen snakke om, at I (som er tilknyttet Scleroseforeningens rådgivningspanel) tager ud til jeres medlemmer. Er dette korrekt?

Jeg formoder, at din klient er kørestolsbruger og at du kører ud som mobil fysioterapeut.

Det bedste er først at lave tonus dæmpende rotationer over flekteret hofte. Roligt tempo, for ikke at trigge til øget tonus. Herefter er det vigtigste at lave udspændingerne over hofte, knæ og ankel. Igen langsomme rolige bevægelser og hold gerne strækket længere end de normalt anbefalede 15-20 sekunder. Herefter kan du eventuelt lave siddende balancetræning over truncus ex. ved hjælp af rytmisk stabilisering.

Så fokuser på at holde kontrakturerne i UE i skak, men samtidig også prioritere træning af truncus og OE. Se eventuelt også på hvordan han sidder i sin kørestol – kan siddestillingen forbedres? Samt hvordan ligger han i sengen – kan han lejres så yderligere kontrakturer begrænses? Hvordan er medicineringen af spasticiteten  – er den tilstrækkelig?

Vi der sidder i Scleroseforeningens Internet rådgivning tager ikke ud til medlemmerne, men besvarer udelukkende via mail, eller ser scleroseramte via vores daglige arbejde, som ikke har fysisk adresse i Scleroseforeningen.

Men vi har både socialrådgivere og psykologer, som i særlige tilfælde kan tage ud og tale med medlemmerne, men det kommer an på hvor i landet det er. Hvis medlemmer ønsker dette, skal du eller han ringe ind til os på tlf. 36 46 36 46.

Skrevet d. 22 november 2009