Kombination med andre befordringsmuligheder
d. 23 januar 2011

Da min kæreste er hjælper for en sclerosepatient som har en handicapbil, har vi nu oplevet at ex-konen til vedkommende, som har været tidligere hjælper, nu har været i besiddelse af bilen i et år, hvor patienten kun til nød har kunne låne den af hende.

Bilen bliver brugt til alt andet end kørsel med ham og de er nødt til at bestille sygetransport til hver gang de skal på sygehus, handle, køre i skole etc.

Jeg mener ikke at vi skal "betale dobbelt" for det her som samfund, men ønsker heller ikke at lægge patienten til last. Hvad siger reglerne?

En handicapbil skal dække ansøgers behov for befordring og bilen må ikke udlånes gennem længere tid. Det er således ejeren af bilen, der bestemmer over bilen og bilen skal dække hans kørselsbehov. Det forhindrer dog ikke, at befordring kan kombineres med andre befordringsmuligheder herunder befordring til kontrol på hospital og lægebesøg.

Med befordring til indkøb og lignende tænker jeg, at du henviser til handicapkørselsordningen. Denne kan også kombineres med handicapbil.

Mulighederne for kombination af de forskellige ordninger skal ses i lyset af, at der skal være mulighed for befordring - også hvis en person med handicapbil ikke selv er i stand til at være fører af bilen eller mangler chaufførmulighed.

Der er derfor, som udgangspunkt, ikke noget forkert/ulovligt i at kombinere mulighederne. Noget andet er så om det er en rimelig ordning parterne har aftalt.

Jeg vil henvise til følgende besvarelse, http://www.scleroseforeningen.dk/Spoerg-eksperterne/Spoergsmaal/Socialra..., som også omfatter den problematik, som du nævner.

Skrevet d. 23 januar 2011