Kokosfedt, søde sager m.v
d. 22 november 2009

I forhold til det med kosten, er jeg lidt i tvivl om, hvad der er godt og hvad der er skidt - det håber jeg du kan hjælpe mig lidt med at få styr på.

Jeg har haft sclerose i 15 år, men har ikke været syg de sidste 14 år. Jeg fik så et attack i sommers og er derfor begyndt at ændre radikalt på min mad.

Jeg har det faktisk fint med næsten ikke at spise kød, fede mælkeprodukter (selvom det er svært ikke at spise ost) og sukker - faktisk har min fordøjelse aldrig før fungeret så godt. Der er dog ting jeg har svært ved at sige nej til, for eksempel da min mor serverede skipperlapskovs med syltede og marinerede rødbeder til, i fredags. Jeg spiste måske 50-70 gr kød af denne ret - jeg vil hellere spise lidt godt magert oksekød én gang om ugen end kønsløst kyllingekød to gange om ugen.

Et andet eksempel, på en situation, hvor fristelsen synes for stor, var da jeg forrige fredag, efter et dejligt fiske- og salatbord, fik serveret en dejlig chokolademusse med 73% mørk chokolade. Her er mit spørgsmål: Skal jeg for altid sige nej til et godt stykke kage? Det skal siges, at i dagligdagen spiser jeg ingen sukker og fede mælkeprodukter.

Herudover har jeg et par spørgsmål til materialet "kost og sclerose": Jeg læste at kokosfedt ikke er godt. Vil det sige at jeg ikke bør bruge kokosmælk og kokosmel?

Med hensyn til kosttilskud, så tager jeg Omnimin multivitamin og mineralpræparat, derudover spiser jeg selen, kalk og magnesium og 2 kapsler EPA-GLA+. Jeg kan forstå at jeg nok mangler noget B og E vitamin og måske også noget zink? Jeg har noget stærk E-vitamin 335 mg naturlig, men det er nok for meget - eller hvad? - ihvertfald har jeg fået det frarådet.

Er det desuden bedre at tage vitaminerne hver for sig, istedet for som Omnimin multi?

Derudover får man en masse velmenende råd fra venner; blandt andet er jeg også begyndt af tage et tilskud af blåbær i pilleform. Samtidig har jeg fået nogle kefirsvampe og en opskrift på vandkefir - det skulle være godt mod sclerose - kender du til det? Det bekymre mig lidt, at der skal én dl sukker til to liter vand m.v.

Det glæder mig ikke mindst, at du har fået en bedre fordøjelse, hvilket jo er en dejlig erfaring at gøre, og som generelt forøger ens velbefindende. Det glæder mig også at du er startet på at ændre kosten.

I kosten er der jo altid frit valg. Det er jo så noget der tyder på, at nogle valg er fornuftigere end andre - dette er noget, der gælder generelt og ikke kun for scleroseramte! For mig at se drejer det sig om at finde en balance mellem mængden af for eksempel søde sager, i form af kage eller tilsvarende, og de mere fornuftige valg i kosten.

Denne balance, må den enkelte selv finde, men det kunne for eksempel være, kun at spise kage i weekenderne eller bestemme sig for et antal gange om ugen, der måske ligger lidt under det, du nu spiser, for at foretage en ændring på dette punkt.

I den norske undersøgelse af Nordvik et al, 2000 er forslaget at reducere mængden af sukker i mad og drikke. Sukker virker inflammatorisk (betændelsesfremmende), hvilket er en af grundene.

Kokosfedt og kokosmælk indeholder næsten udelukkende mættet fedt. Fedtet er ikke sammensat helt som mættet animalsk fedt, men er dog mættet fedt. Til gengæld indeholder kokosfedt ikke arachidonsyre, som virker inflammatorisk.

Hvis man, i sin kost, har et stærkt reduceret indtag af mættet fedt fra fede mælkeprodukter og kød med højt fedtindhold, så er der plads til drys kokosmel på müslien og kokosmælk i lightudgaven i den asiatisk inspirerede wokret, for eksempel hver 3. uge.

Hvis du tager 2 Omnimin er du pænt dækket ind med B-vitaminer, som udgangspunkt. Hvis du vil øge det yderligere, vil jeg foreslå du får undersøgt vitamin B12, folinsyre og homocystein via egen læge. Derudover vil jeg foreslå du får undersøgt D-vitamin som 25-OH-D.

Flere har angivet at lavt D-vitaminindhold i blodet giver øget risici for attak. Det er generelt vanskeligt at holde D-vitaminniveauet oppe uden tilskud af D-vitamin. Derudover afhænger niveauet i blodet af ens solvaner, idet det dannes i huden.

Som udgangspunkt mener jeg, at dit valg af kosttilskud er fornuftigt. Jeg synes ikke du skal øge med hverken ekstra E-vitamin eller ekstra zink, udover det der er i 2 stk Omnimin. Det er fint at tage tilskuddene i en kombineret tablet.

Generelt synes jeg, at du skal lade kosten være basis i din ernæring og kun supplere yderligere med kosttilskud, hvis der ligger væsentlige grunde til at supplere.

Jeg kender godt kefirsvampen, men kender ikke noget til en faglig begrundelse for at det skulle være gavnligt for sclerose. Kefirsvampen skal have noget at leve af, derfor fodres den med sukker, ellers ville den dø.

Hvis du ville have noget gavnligt for fordøjelsen (men her har du ingen problemer længere, forstår jeg?), så vil det være naturligt at vælge en mager A-38 eller tilsvarende som første valg. Hvis den hjælp du søger her ikke dækkes tilstrækkeligt, så kan du senere supplere med mælkesyrebakterier i kapselform, som har et højt indhold, for at opnå en bedre effekt.

Skrevet d. 22 november 2009