Klage over pengeinstitutter
d. 22 november 2009

Jeg er ved at gå fuldstændig ned, da jeg bliver chikaneret groft i den bank hvor jeg har været kunde i 17 år. Jeg er derfor nu nødt til at få noget hjælp.

Jeg har aldrig nogensinde haft nogle økonomiske problemer, og jeg har altid haft et rigtig godt samarbejde med min rådgiver - det har jeg ikke mere.

Historien lyder at jeg, en dag jeg skulle hæve penge på mit visakort, fik kortet taget i automaten, hvilket undrede mig meget. Nå, men så kunne jeg jo bruge mit master card eller american express, men der kunne jeg ikke hæve nogen penge, til trods for at jeg ikke skyldte en krone på nogle af kortene.

I løbet af en time havde mit liv udviklet sig til det værste mareridt; min rådgiver var lige gået på ferie, men jeg blev da oplyst at han, uden at fortælle mig, havde lukket alle mine kort. Jeg var, fra den ene dag til den anden, tilsyneladende blevet en kunde de gerne ville af med - jeg har stadig ikke forstået hvad det er der sker.

Jeg ringede så til banken om fredagen og bad om at få mit dankort, det måtte jeg vente med til om mandagen, grundet at den medarbejder der havde med det at gøre holdt fri. Så her stod jeg altså, uden en krone på lommen.

Jeg var så, så heldig at få fat i min sagsbehandler, og hun fik ordnet det så jeg fik nogle penge forud i 2 måneder, så jeg havde 3000 kr (hun var bare en engel!).

Desværre stopper det hele ikke her: Banken bliver ved med at trække mit lån fra en forkert konto, til trods for at jeg har sagt det så mange gange. Jeg har en budgetkonto, og den kan jo godt variere over et år. Med saldoen sidste måned fik jeg så et brev, hvor der stod at der ikke var betalt husleje, da der var ikke dækning på kontoen.

Mit spørgsmål går på om det er mig der er helt ude i hampen, eller om jeg er offer for chikane? Jeg vil mene at man godt kan sige at jeg, for at sige det lidt groft, er "blevet taget i hoved og røv" og smidt ud af banken, uden at vide hvorfor.

Jeg har selvfølgelig fundet mig en ny bank, men de forskellige ting der skal flyttes tager jo den tid det tager, og jeg er ét stort nervevrag med hensyn til hvad min gamle bank kan finde på.

Jeg skriver derfor i håb om at du kan give mig et godt råd, med hensyn til hvad jeg kan stille op i den her situation?

Den konkrete situation, du beskriver i spørgsmålet, kan jeg ikke kommentere - det kræver et fuldstændigt overbik over dit engagemenet med pengeinstituttet.

De klagemuligheder, der er i relation til pengeinstitutter, er dels pengeinstitutankenævnet og dels finanstilsynet.


 


Inden man starter af disse kanaler er det ofte en god ide, enten at bede om et møde med den leder, der står for den afdeling, hvor man er kunde, eller at rette en skriftlig henvendelse til pengeinstituttets direktion. Det er min erfaring, at et møde ofte kan afklare, hvad der er gået galt.


 


Pengeinstitutankenævnet behandler klager, der vedrører specifikke formueretlige tvister - lidt populært sagt: Man skal have lidt et økonomisk tab. Klager over ansattes handlemåde eller lignende forhold behandels ikke der.


 


Yderligere oplysninger, herunder fremgangsmåde ved indgivelse af klage, kan findes på http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/.


 


Indholdet af dit sprøgsmål kunne derfor give grund til at anbefale - i sidste ende - at klage til finanstilsynet, da der er tale om lukning af konti - opsigelse af engagament - og dette sker som hovedregel kun i tilfælde af misligholdelse, eller i andre tilfælde med et rimeligt varsel og med en saglig begrundelse.Yderligere oplysninger og klagevejledning kan findes på http://www.finanstilsynet.dk/.


 


For at vende tilbage til mine indledende bemærkninger skal en skriftlig klage til pengeinstituttets direktion være vedlagt i hvert fald det seneste års kontoudskrifter vedrørende alle konti, så det er dokumenteret, at der ikke er tale om misligholdelse, eller at pengeinstituttet har haft en saglig begrundelse for den udviste handlemåde.


 


Jeg håber for dig, at dine konti nu er overflyttet til et andet pengeinstitut, hvor du kan føle dig bedre behandlet.


 


Til slut en generel anbefaling: Træffes der aftaler, af den ene eller anden karakter, med ens bankrådgiver, så sørg for at få en skriftlig bekræftelse på aftalen. Sygdom, ferie, personaleskift eller lignende kan undertiden være årsag til mindre behagelige overraskelser, derfor er det vigtigt, at imødegå dette ved at have aftalen på skrift.

Skrevet d. 22 november 2009