Kassebil med højt tag
d. 27 september 2010

Min mor har sclerose og er bruger af el-kørestol.

I dag har vi en Renault Traffic der skal udskiftes. Min mor har fået en bevilling, og var hos Handi mobil til afprøvning af den billigste egnede bil. Vi har afprøvet en Ford Transit med halvhøj tag, den kan min mor ikke lide. Den så alt for høj ud i forhold til det som hun har brug for i dag.
På vores spørgsmål om den ikke fås med lavere taghøjde, svarede de at der findes en og at de laver dem, men ergoterapeuten fra kommunen vil ikke godkende en med lavere tag.
Ergoterapeutens begrundelse er, at der er nogle der får en større kørestol der ikke passer til deres bil, og at de så er nød til at skulle have en anden bil.  

Min mor har lige fået ny el-kørestol, og jeg tvivler på, at hun vil skifte den igen eller få bevilling til ny.  

De andre biler som vi kan benytte er: Citroen Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano, Renault Master, Opel Vivaro eller Renault Trafic. Jeg forstår ikke at min mor ikke får bevilling på køb af en Ford Transit med lav taghøjde, som er faktisk 70 mm højere end Opel Vivaro eller Renault Traffic. 

Min mor vil have den billigste løsning, men ikke en der ligner en kassebil.

Støtte til bil ydes til anskaffelse af den billigste bil, som er egnet set i forhold til den enkeltes behov. Ved valg af bil skal der tages hensyn til evt. ændringer i funktionsevnen de kommende 6 år, så man på bedst mulig måde kan fremtidssikre behovet.  

Forinden endelig afgørelse træffes af kommunen er det normal praksis, at man får sagen til såkaldt partshøring. Det vil sige, at alle sagens akter med vurderinger, begrundelser sendes til høring hos din mor og her har din mor så mulighed for at komme med indsigelser inden den endelige afgørelse træffes. Det lyder ikke som om det er sket i din mors sag.  

I forbindelse med afprøvning vil der ofte være mulighed for at afprøve flere biltyper. Jeg forstår, at din mor har fået tilsagn om, at Opel Vivaro og Renault Traffic er ligeså egnede som Ford Transit og jeg opfatter det også sådan, at din mor reelt har afprøvet disse biler. Jeg forudsætter derfor, at din mor er orienteret om mulighed for at købe dyrere bil, end bevilget og beregning af provenu i den sammenhæng.  

Terapeuten har tilsyneladende erfaringer fra tidligere bilsager, der begrunder hendes betænkelighed ved Ford Transit med lav taghøjde. Jeg vil derfor anbefale din mor at få en skriftlig begrundelse for betænkelighederne i netop din mors situation.  

Ved valg af bil skal man sikre sig, at der er tilstrækkelig plads/højde til, at en hjælper kan fastgøre hjælpemidler, transportere hjælpemidler ind og ud o.s.v.    

En reel afprøvning af den bil, som din mor mener er egnet, kunne måske også løse problemet og give mulighed for drøftelse af de hensyn, der skal tages i betragtning. Prøv at forhøre jer hos Handi Mobil om de har mulighed for at være behjælpelig med afprøvning af en sådan bil.  

Pr. 1.10.2010 sker ændringer i reglerne om støtte til bil, her bliver det bl.a. muligt at bruge private aktører til afprøvning, det ændrer dog ikke på, at det er kommunen, der har den endelige beslutningskompetence.

Skrevet d. 27 september 2010