Kan sclerose brænde ud
d. 22 november 2009

Jeg har set i TV, at en kendt skuespiller udtaler, at hendes sygdom er "brændt ud". Hvad betyder det? Hvis man ikke har haft attak i flere år, kan sygdommen så "gå over"?

Vi har spurgt vores læge Finn Sellebjerg, om sclerosen kan ”brænde ud” – Det kan den ikke! Det som nogen oplever, er at der kan gå langt tid – flere år faktisk – uden at sclerosen viser sig. Men har man først fået en diagnose, så har man sygdommen for altid. Men man kan føle sig rask, hvis man i længere tid ikke har følt nogen symptomer overhovedet. Så kan man sige, at sygdommen er ”gået i dvale”, men man kan desværre ikke være sikker på, at den ikke viser sig igen på et senere tidspunkt.

Man siger, at ca. 20 % af alle sclerosetilfælde vil efter 10 år vise sig at være godartede og meget milde indtil videre. Dette er dog tal, der er taget fra før man rigtigt begyndte at behandle med medicin, så tallene skulle være endnu bedre i dag.

Den eneste måde, man kan ”afmelde diagnosen” er, hvis den var forkert, da den blev stillet, og at det så slet ikke var sclerose alligevel.

Jeg håber, at det giver dig svar på dit spørgsmål – hvad Mille Dinesen så har haft, må stå hen i det uvisse.

Skrevet d. 22 november 2009