Kan plak forsvinde på MR

Spørgsmål

Jeg har selv sclerose og har haft det i 21 år. Vores datter fik for 3 år siden et attack som 37 årig. Man fandt ud af, at hun kun har haft det ene, så hun fik diagnosen CIS. Man kunne på scanningen senere se lange plak på rygsøjlen, men ingen i hovedet. Nu er hun imidlertid igen blevet MR-scannet og har i dag fået svar på denne. De siger, at der nu intet er at se, og at det er helt normalt, at hun ind imellem stadig har føleforstyrrelser i ben og hænder. Er det ikke unormalt? Vi troede, at det var kronisk med de plak.

Svar

En del af de MS plak man ser på MR skanning kan godt skrumpe/forsvinde igen. Symptomerne vil så også blive bedre, men der kan godt være restsymptomer, selvom plakket er væk på MR. Specielt i rygmarven er opløsningen af MR billederne ikke optimal, og derfor kan plak lettere "forsvinde" i den region, mens der stadig er symptomer. Kort sagt er udviklingen i din datters MR billeder ikke unormal.