Kan min søn få Gilenya
d. 18 august 2011

Min søn har sclerose og er tilknyttet Rigshospitakets klinik. Han har fået interferon siden 2004 og har i forløbet haft 3 attakker. Han har nåleskræk og det er en meget stor balastning for ham hver uge. Han har også mange bivirkninger efterfølgende - er nærmest syg 1 døgn efter.

Han har prøvet at sige til sygeplejersken, at han meget gerne vil over på de nye piller, Gilenya, når de bliver frigivet, men får kun et henholdende svar.

Jeg ved godt at pillerne først nu er ved at komme i anvendelse på Rigshospitalet, men kan I give råd om, hvordan vi skal gribe sagen an? Det vil helt klart forbedre hans livskvalitet.

Gilenya er en ny pille til behandling af attakvis MS. Den blev frigivet her i Danmark i maj måned og det er først nu behandlingen er ved at blive implementeret i en del af landets MS-klinikker. Gilenya kan dog ikke ordineres frit, da EMA, det europæiske lægemiddelagentur, har besluttet, at tabletten kun må gives til patienter, der oplever mindst ét attak indenfor tolv måneder trods behandling med enten interferon eller Copaxone. Undtagelsesvis kan tabletten gives til patienter, der oplever et særligt aggressivt scleroseforløb.

Du kan læse mere om Gilenya et andet sted på hjemmesiden, se http://www.scleroseforeningen.dk/da/Service/2011/Ny-sclerosetablet-bliver-ikke-til-alle-ifoerste-omgang.aspx.

Hvis din søn ikke opfylder behandlingskriterierne, kan man desværre ikke umiddelbart skifte ham til Gilenya, som tingene ser ud i dag. I kan eventuelt drøfte hans forløb, i forhold til behandlingskriterierne, med den behandlingsansvarlige læge, næste gang han kommer til kontrol på MS-klinikken.

Skrevet d. 18 august 2011