Kan medicin påvirker tænderne
d. 12 november 2014

Kan længerevarende Medrol (Methylprednisolon) behandling have indflydelse på tænderne? Jeg har i mange år ikke haft problemer med mine tænder, men ved sidste eftersyn var 2 tænder flækket. På daværende tidspunkt havde jeg været i medrolbehandling i ca. 1 år. Jeg er det stadig og vil meget gerne undgå, at det sker igen. Vil det evt. være en god ide at gå lidt oftere til tandlæge?

Medrol (Methylprednisolon) har ikke nogen indflydelse på selve tænderne. Medrol, og prednisolon i det hele taget, hæmmer calciumoptagelsen, men dette har kun indflydelse på knoglerne og ikke på tænderne. Tænderne er færdigdannede, når de kommer frem. Der kan ikke derefter ske en udskillelse af calcium fra tænderne. Så det er et tilfælde, at du har flækket 2 tænder, og det hænger ikke sammen med medicinen.

Det er en rigtig god ide at gå til tandlæge hyppigere end normalt, da Medrol har en immunsuppremerende effekt, som medfører at modtageligheden for infektioner øges. Ligeledes dæmper medicinen også tegnende på en eventuel infektion, også i mundhulen. Derfor er det en god ide med et tjek hos tandlægen, og samtidig opretholde en rigtig god mundhygiejne, for at undgå infektioner i tandkødet og slimhinderne
 

Skrevet d. 12 november 2014