Kan jeg spise normalt ved binyrebark-hormonbehandling
d. 22 november 2009

Jeg har netop været i attak-behandling 5 dage med 500 mg Solumedrol intravenøst. Da attakket ikke er helt slået ned, skal jeg fortsætte med Prednison-behandling i pilleform i de næste tre uger (nedtrapning med 10 mg hver tredje dag fra 80 mg, i alt 24 dage).

Mit spørgsmål går på om der er noget, jeg bør være opmærksom på i denne periode? Kan jeg for eksempel spise normalt, eller skal jeg undgå for eksempel alkohol og sukker? Skal jeg spise mere kalkholdig mad (mælk/bananer osv.)? Jeg kan læse mig til at binyrebark-hormonen nedbryder kalk og tænkte, at det måske var en idé at have noget at "stå i mod med"?

Jeg vil sætte stor pris på sådanne praktiske råd, da det er tit er svært at vide, hvordan man skal forholde sig under behandling med medicin.

Man kan i starten af binyrebark-hormonbehandlingen have problemer med søvnløshed og humørsvingninger, se også Bivirkninger af methylprednisolon (Solumedrol eller Medrol), men i aftrapningsfasen er der ingen specielle forhold man skal være opmærksom på, med mindre man har sukkersyge (binyrebark-hormon øger blodsukkeret).

Hvis man tager binyrebark-hormon gennem flere måneder, kan det påvirke kalk-stofskiftet og man kan få knogleskørhed og en række andre bivirkninger. Når du tager binyrebark-hormon i så kort en periode som du oplyser, vil du ikke opleve dette, og du behøves derfor ikke ændre din levevis.


 

Skrevet d. 22 november 2009