Kan I anbefale Magnesium, D-vitamin, All Energy og Tryptophan
d. 3 oktober 2016

Jeg er fuldstændig klar over, at tilskud ikke kan træde istedet for en sund og varieret kost, og tror da egentlig også jeg er godt dækket ind via min kost. Alligevel vil jeg nu forsøge mig med forskellige tilskud, da jeg hører andre sclerose patienter have gavn af diverse for forskellige skavaker. Og så vidt jeg har forstået, skal man ikke være bange for en overdosis af vitaminer og mineraler? Jeg fik for lidt tid tilbage tjekket vitamin/mineral niveau via blodprøver, og alle værdier lå indenfor normalområderne. Jeg er ikke meget plaget af min sygdom, dog meget træthed og gener i form at anspændte og stive muskler især i benene og lidt balance. Jeg dyrker motion, det kunne være mere, men lidt har vel også ret.

Jeg har i sinde at forsøge mig med følgende tilskud: Magnesium: Har meget uro, stive/spændte ben, snurren og krampe i læggene ofte. Har ladet mig fortælle at Magnesium skulle være behjælpelig. Hvorfor skulle Cal-Mag 1:1 citrate fra Soloray være bedre end Matas' den stribede Magnesium tablet? Vil det være ok at vælge Cal-Mag + D-vitamin, hvis jeg ved siden af også tager Matas' stribede D-vitamin 80 mikrogram?

Energi: Er blevet anbefalet, at tage Solaray All-Energy for at øge daglig energi og overskud. Den indeholder forskellige vitaminer og mineraler og 4 energiurter. Den indeholder dog også jern, og synes at have læst mig til, at det ikke er hensigtsmæssigt at tage jerntilskud som sclerose patient. Bør jeg droppe All Energy pga. jern? Kender I til tilsvarende energy-bombe som ikke indeholder jern?

Tryptophan: Læste for nyligt at det måske skulle have en gavnlig effekt, hvis man får Tryptophan nok, og har de rette bakterier i maven til at nedbryde, da nedbrydningsstofferne skulle være gavnlige i forhold til at hæmme inflammationen. Jeg overvejer at tage Trypton, da de også skulle have en gavnlig effekt i forhold til at kunne få en god nattesøvn. Er der noget, jeg skal være opmærksom på i forhold til sclerosen og dette produkt? Hvis jeg tager Magnesium, D-vitamin, All Energy og Tryptophan burde jeg så være godt dækket ind? Også i forhold til B-vitamin som jo også er vigtige? Hvad er Jeres generelle anbefalinger om hvad man som sclerose patient bør tage og hvilke mængder?

Endvidere døjer jeg med let depression og angst. Jeg er blevet anbefalet naturmedicin i form af Rosenrod og Perikum for at hjælpe på dette. Er der noget, jeg skal være opmærksom på med disse naturmidler i forhold til sclerosen? Og hvad med koffein? Hvis man har en dag, hvor man ved at man har brug for ekstra energy, vil det så være okay at tage en koffeinpille fra f.eks. BodyLab som også forhandles i Matas? Eller er der noget at være opmærksom på i denne forbindelse i forhold til sclerosen?

På nuværende tidspunkt har vi ikke videnskabeligt belæg for, at indtag af særskilte vitaminer og mineraler skulle have en gavnlig effekt i forhold til sklerose, hvis man i forvejen får dækket sit behov (som du jo tilsyneladende får). Nogle oplever dog alligevel en effekt, og der er derfor altid den mulighed, at man selv kan afprøve forskellige former for tilskud. Det kan dog være en noget bekostelig affære.

Man kan dog godt få for meget at et vitamin eller mineral, hvis man over en længere periode indtager mere end kroppens behov, så man når kronisk høje koncentrationer i kroppen. Mit råd vil derfor være, at man ikke bare indtager mange forskellige slags kosttilskud på en gang, uden at have et overblik over hvor meget man får indtaget af hvert enkelt mineral eller vitamin. Du skriver, at du har fået målt din vitamin- og mineralstatus, og at den ser fin ud. Det er derfor din egen vurdering, om du vil afprøve de nævnte tilskud.

Vi har i Scleroseforeningen ingen generel anbefaling om særskilte kosttilskud man bør tage. Det er vigtigt, at man generelt får dækket sit behov for vitaminer og mineraler ved at indtage en varieret kost, og er man ikke i stand til dette gennem sin kost, fx fordi man har en lille appetit eller udelader særlige fødevaregrupper, kan det være en idé at få sikret sit behov gennem indtag af et kosttilskud. Et kosttilskud der kan være relevant er D-vitamin, hvor Scleroseforeningen anbefaler, at D-vitaminniveauet i blodet bør ligge mellem 50-100 nmol/ og gerne i den øvre ende. Det betyder, at man i hvert fald skal indtage den anbefalede mængde på 10 µg D-vitamin per dag og gerne lidt mere. Gør man ikke det, vil det være berettiget med et tilskud, som jeg dog ikke mener bør være højere end 100 µg per dag, som er det officielle øvre indtag. Du kan sikkert finde nogle der er uenige med mig i dette, men jeg mener ikke, at indtaget skal være højere end denne grænse. Desuden er det væsentligt at være opmærksom på at få sit behov for B-vitamin dækket, men med mindre du udelader kød, burde du ikke være i vanskeligheder her.

Jeg vil nedenfor her kommentere de enkelte tilskud du overvejer:

Magnesium bliver ofte koblet sammen med en muskelberoligende og krampenedsættende effekt, men mængden af veludførte videnskabelige undersøgelser er lav. Der er derfor ikke tilstrækkelig dokumentation til, at vi på nuværende tidspunkt kan dokumentere, at det sænker uro og krampe i benene ved multiple sklerose.  Jeg kan ikke se, at produktet fra Soloray skulle være bedre end Matas den stribede Kalk, da de begge indeholder magnesium, kalk og D-vitamin. Hvis du sammenligner med Matas den stribede Magnesium er det dog to forskellige slags produkter du sammenligner. Hvis du blot er interesseret i at indtage magnesium, kan du lige så fint indtage dette produkt. Hvis du vælger Matas den stribede Kalk som også indeholde magnesium og D-vitamin angiver de, at der skal indtages 2 tabletter per dag. Herved kommer du til at indtage 20 µg D-vitamin, 800 mg calcium og 600 mg magnesium. Summeret med de 80 µg D-vitamin du indtager i forvejen, når du 100 µg D-vitamin. 100 µg D-vitamin er sat som den øvre grænse for indtag. Det betyder, at man ikke bør have et indtag der overskrider denne grænse. De normale anbefalinger er 10 µg D-vitamin per dag, så dit indtag vil her være en væsentlig forøgelse i forhold til det anbefalede indtag. Jeg synes fint, at du kan vælge et rent magnesiumtilskud uden yderligere D-vitamin.

Soloray All-Energy er et produkt der indeholder 12 forskellige vitaminer, 8 mineraler, lidt aminosyrer og 4 forskellige urter. Umiddelbart vil man ikke opleve et øget energiniveau ved at indtage vitaminer og mineraler, med mindre man mangler dem. De fire forskellige urter er Schisandra chinensis, Rosenrod (rhodiola), Russisk rod og Astragel. Der eksisterer ikke mange større videnskabelige undersøgelser, der har testet effekten af disse urter i forhold til træthed. Der er dog nogle mindre undersøgelser, og i nogle af disse har indtag af urter vist at kunne forbedre folks opmærksomhed og præstation i forhold til specifikke testopgaver, men resultaterne er ikke enslydende.

Stoffet tryptophan har kemisk betydning for søvnmønsteret, og studier har vist, at indtag af stoffet tryptophan har gavnlig effekt på søvnen hos personer med søvnforstyrrelser. Hvorledes sammenspillet er med forskellig bakteriekultur i maven og inflammationshæmmende effekt kan jeg ikke svare på. Jeg kan ikke læse mig til, at du skal være betænkelig omkring noget i forhold til din sklerose, men er du i tvivl, så spørg din læge. Du skal være opmærksom på, at produktet Tryptonat også indeholde B-vitaminer, magnesium og zink, så igen her kan du ende på et summeret højt indtag af visse vitaminer og mineraler. 

Med hensyn til koffeinpiller er jeg ikke bekendt med skadelige bivirkninger af indtag af koffeinpiller, men hold øje med hvordan du reagerer på at indtage dem.

Det lyder fornuftigt med fysisk aktivitet – og du har helt ret her; lidt har også ret. Det fysiske aktivitetsniveau nedsættes ofte ved sklerose, men et øget aktivitetsniveau, fx i form af cykel- eller gåtur kan formentlig også påvirke til at det vil være lidt lettere at falde i søvn om aftenen.
 

Skrevet d. 3 oktober 2016