Kalk og vitamin D ved behandling med binyrebarkhormon
d. 17 august 2013

Jeg har et spørgsmål angående D-vitamin og kalk. Jeg har sclerose og har de sidste 3,5 år taget binyrebark (Medrol-tabletter) hver måned (500 mg hver dag i 3 dage). I den forbindelse har jeg spist Osteoform 2 tabletter om dagen samt en multivitaminpille(Omnix).

Nu er jeg stoppet med binyrebark, da jeg skal starte behandling med Tysabri. Jeg vil derfor gerne høre, om jeg skal spise mindre kalk, eller om jeg godt kan holde fast i Osteoform tilsammen med en multivitaminpille. Og dækker denne kombination også ens behov for D-vitamin?

På baggrund af de foregående 3½ år med Medrol mener jeg, at det vil være en god idé at fortsætte med både Osteoform (2 tabletter dagligt) og OmniX (1 tablet dagligt) i de næste 12-18 måneder. Mennesker, der er i behandling med binyrebarkhormon, skal sikres tilstrækkeligt tilskud af kalk/calcium (400-500 mg) + D-vitamin (10-20 mikrogram) 2 gange dagligt.

Ud fra din beskrivelse tolker jeg det sådan, at du per dag kun har taget 2 tabletter Osteoform og 1 tablet OmniX? I så fald har du ikke helt tilført kroppen nok ekstra calcium. Osteoform indeholder 400 mg calcium i 2 tabletter, og OmniX indeholder 100 mg calcium i 1 tablet, hvilket kun dækker ca. halvdelen af det ekstrabehov, som du har haft pga. behandlingen med Medrol.

Det samme gør sig ikke gældende for vitamin D, hvor du faktisk har dækket ekstra-behovet; 2 tabletter Osteoform indeholder 20 µg D3-vitamin (cholecalciferol) og 1 tablet OmniX indeholder 10 µg D3-vitamin (cholecalciferol).

Det er super vigtigt, at tage en kombination af calcium og vitamin D. Vitamin D er nødvendig for, at du kan optage og aflejre det ekstra calcium i knoglerne. Undersøgelser peger på, at et tilskud med calcium uden ekstra vitamin D, øger risikoen for åreforkalkning og generelt hjerte-karsygdom. Denne risiko observeres ikke, hvis det ekstra calcium kommer fra kosten! Derfor vil jeg selvfølgelig også anbefale dig at kigge på, om du kan optimere din kost sådan, at du øger tilførslen af calcium (og evt. D-vitamin) på den naturlige måde fra kosten. Alle undersøgelser peger generelt på, at vi bedst kan udnytte næringsstoffer som vitaminer og mineraler, når de kommer i den naturlige form fra kosten. Gode kilder til calcium er mælk og mælkeprodukter, ost, fisk og fiskeprodukter, grønne grøntsager som f.eks. hele kålfamilien, nødder samt fuldkornsprodukter. 
Vitamin D findes ikke i så mange fødevarer, men fed fisk og fiskeprodukter og til dels æg, er gode kilder. Tillige får vi dækket en del af vores behov for hele året i sommermånederne, da vi selv danner vitamin D i kroppen, når den påvirkes af sollys. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man spiser 2-300 g fisk og fiskepålæg om ugen samt, at man får moderat sol om sommeren (soleksponering 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret).

Skrevet d. 17 august 2013