Kalk og D3 vitamin

Spørgsmål

Jeg er scleroseramt, og har været det i 30 år. Har netop fået konstateret osteporose, og er i den forbindelse blevet ordineret Alendronat "Bluefish" 70 mg 1 tablet ugentligt. Derudover får jeg Unikalk forte 2 gange dagligt og D3 vitaminer 3 stks. dagligt. Har lige fået taget blodprøver, og disse var fine. Jeg vil gerne spørge om min dosering af kalk og D3 vitamin er i orden i forhold til min sclerose?

Svar

Jeg formoder, at det er i samråd med din læge, at du nu dagligt tager tilskud af kalk (calcium) og D3-vitamin, og at din læge har vejledt dig i forhold til de givne mængder du indtager. Det er nemlig helt normal procedure og anbefales, at man i forbindelse med behandling af osteoporose med lægemidler tager tilskud af kalk og D-vitamin. Jeg kan ikke - ud fra din mail - læse præcis hvor store mængder du tager af disse to næringsstoffer, da Unikalk-Forte findes i mange forskellige varianter, med og uden tilsat D-vitamin, men jeg vil nedenfor her redegøre for gældende anbefalinger og viden, når det gælder indtag af D-vitamin og kalk i forhold til sclerose.

De nuværende anbefalinger for D-vitamin og calcium for den almene dansker lyder på, at voksne danskere under 60 år skal indtage 10 mikrogram (mg) D-vitamin per dag og 20 (mg) per dag, hvis man er over 75 år. Voksne danskere skal indtage 800 mg calcium per dag. Disse indtag skal gerne nås via kosten. Når du summerer dit daglige indtag via dine kosttilskud, kan du se, at du formentlig har et noget højere indtag end anbefalingerne grundet dit indtag af tilskud, og dertil kommer det indtag du får via kosten. Generelt for vitaminer og mineraler er det ikke sådan, at jo større indtag jo bedre. Når vores behov er dækket, har vi ikke yderligere gavnlig effekt af, at øge vores indtag. Dertil kommer, at det officielt anbefales, at man får sit behov for næringsstoffer dækket via kosten. Dette skyldes, at vi dermed får indtaget en række andre gavnlige stoffer (fx selen og omega-3 fra den fede fisk, som er en rigtig god kilde til D-vitamin), og fordi kroppen bedre kan regulere sit optag, når næringsstofferne kommer fra kosten, end når det kommer fra kosttilskud. På den måde kan kroppen bedre hindre, at vi opnår giftige niveauer. Normalt vil jeg derfor anbefale, at man får dækket sit behov for D-vitamin og calcium ved at spise varieret og efter Fødevarestyrelsens 10 officielle kostråd, hvor man særligt har fokus på, at spise fed fisk 2-3 gange om ugen og indtage mejeriprodukter. Kan man af den ene eller anden grund ikke dette, kan man tage et tilskud for at få dækket sit behov.

For langt de fleste næringsstoffer er der fastsat et anbefalet indtag som bygger på vurderet behov som kan variere fra alder til alder og fra mænd til kvinder. Et af de næringsstoffer hvor forskere imidlertid ivrigt diskuterer hvor stort vores behov er, er for D-vitamin. Diskussionen går på, om vi har et større behov end tidligere antaget og om risikoen for at udvikle visse sygdomme sænkes ved en højere D-vitaminstatus. D-vitaminstatus måles ved, at bestemme koncentrationen af plasma 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D) i en blodprøve. Ifølge Sundhedsstyrelsen er den optimale koncentration 50 nmol/l. Vi ved, at mennesker med sclerose skal være særligt opmærksomme på, at få dækket deres behov for D-vitamin, idet en mangel på dette vitamin kan give nogle af de samme symptomer som sclerose. Dertil kommer, at det blandt forskere og fagfolk ligeledes debatteres, hvad optimal status af D-vitamin skal være ved sclerose. Scleroseforeningen anbefaler, at personer med MS bør være opmærksomme på niveauet af D-vitamin, og at det bør ligge mellem 50-100 nmol/l, og gerne i den øvre ende.

Hvis man har sclerose er det formentlig godt, at sikre, at man får indtaget lidt mere D-vitamin, og derfor er det helt fint, at dit indtag er noget højere og fra tilskud grundet din osteoporose.

Angående indtag af kalktilskud er der jævnligt lidt debat, bl.a. for nogle år siden hvor en større undersøgelse kædede indtag af kalktilskud med øget risiko for blodpropper. Man så i denne undersøgelse imidlertid ikke på calcium (kalk) givet sammen med D-vitamin, og der er også senere sat spørgsmålstegn ved undersøgelsen. I forhold til dit spørgsmål vil mit svar derfor være, at man skal tage tilskud af D-vitamin og calcium, hvis der er en god grund til det, og det er der i høj grad i dit tilfælde.