Gå til hovedindhold

Kalium og funktion

Spørgsmål

Jeg har i 2005 endelig fået en diagnose på mit bevægelsesproblem. Det er forværret men jeg er godt hjulpet med minicrosser og handicapbil. Har fri fysioterapi-behandling og træning på kommunens ældrecenter. Jeg har desuden været Rys almindelige forløb, MS-manger samt kostforløbet - så langt så godt.

Min sygdom forværres langsomt og jeg føler mig lidt "lost" når al forskning kun drejer sig om atakker. På det seneste har jeg konstateret en midlertidig bedring i bevægeapparatet, ved indtagelse af jordbær og avocado. Ved ihærdig søgning på nettet er jeg nået frem til at kalium og fosfor har en positiv indvirkning på de ødelagte nervebaner.

Som bromatolog og ernæringsterapeut stiller jeg dig følgende spørgsmål:

Er det ikke muligt at forske i saltenes indflydelse på sygdommen?

Hvilke kosttilskud kan anbefales uden bivirkninger?

Skal jeg selv forsøge med urafinefet havsalt på maden?

Skal jeg selv foranstalte blodprøver af kaliumtal m.v.?

Jeg har læst mig til at 80% af kalium i kroppen skylles ud ved hyppig vandladning - passer det?

Svar

Balancen af elektrolytter, det vil sige balancen mellem kalium og natrium, har betydning for hvordan vi har det, og du har konstateret at det har betydning for din funktion. Jeg hører, ud fra din udtalelse, at du sandsynligvis har været lav på kalium, da du oplevede at jordbær og avocado hjalp på, hvordan du havde det.

Mangel på kalium kan skyldes en kost, som er lav på kalium, eller at man indtager noget, som virker vanddrivende. Det kan dreje sig om medicin, stort forbrug af kaffe, alkohol og sukker eller for meget natrium i kosten, det vil sige salt.

Nødder, frugt og grønsager, inklusiv tørrede bønner, er gode kilder til kalium. Som eksempler på nogle af de højeste indhold pr 100 gram kan nævnes: Brune bønner, tørret abrikos, tørret figen, pistacienødder (ikke saltede), græskarkerner, kikærter, rosiner, hasselnød, tørret æble (også æblejuice er kendt for kaliumindhold), mandler, jordnødder og tørrede dadler. Avocado indeholder 400 mg kalium/100 g avocado. Jordbær fremgår ikke af den tabellen.

Det er vigtigt at være opmærksom på at få frugt og nogle nødder i løbet af dagen, til for eksempel mellemmåltiderne, og tilsvarende at få grønsager til frokost og aftensmåltidet. Det vil give dig væsentlige bidrag til kalium i kosten. Jeg vil ikke foreslå dig kosttilskud med kalium.

Nu har jeg svaret på dine spørgsmål vedrørende hvor man får kalium fra og hvordan man mister det. De øvrige spørgsmål vil du kunne se besvaret i nedenstående, af læge Finn Sellebjerg:

Det er rigtigt at saltbalancen er af stor betydning for hvordan nerveceller og muskler fungerer. Falder kaliumkoncentrationen i blodet, får man svage muskler. Tilsvarende vil forskydninger i natrium, magnesium, calcium og fosfat kunne ledsages af neurologiske symptomer.

Saltbalancen reguleres imidlertid meget tæt af kroppen, så indtagelse af et overskud af salte blot fører til øget udskillelse i nyrerne. Har man sygdomme, der påvirker saltbalancen, for eksempel nyresygdomme eller sygdomme i calciumstofskiftet, er forholdene anderledes.

Sklerose er imidlertid normalt ikke forbundet med ændringer i saltbalancen. Til gengæld kan forskellige former for medicin, særlig vanddrivende medicin, øge udskillelsen af kalium i nyrerne, og andre former for medicin, for eksempel medicin mod depression, kan føre til lav koncentration af natrium i blodet.

Tager du nogle former for medicin, der kan påvirke saltbalancen, kan der derfor være god grund til at få kontrolleret saltbalancen i blodet regelmæssigt. Er dette ikke tilfældet, vil man med en enkelt blodprøve kunne konstatere, om din saltbalance er normal. Er dette tilfældet mener jeg ikke, at nogen former for salttilskud vil have gavnlig effekt.

Finn Sellebjerg, læge