Kørekort

Spørgsmål

Når man har sclerose, er der så nogle regler/krav for, hvornår man skal have fornyet sit kørekort, er det i en tidsbegrænset periode,eller er det individuelt?

Svar
Jeg forstår dit spørgsmål sådan om du selv har en forpligtelse til at kontakte læge vedr. dit kørekort.

Enhver, der kører bil skal selvfølgelig vurdere om det er forsvarligt at sætte sig i bilen.  Det er lægen/speciallægen der har ansvar for at gøre opmærksom på om de finder det uforsvarligt med bilkørsel - rent helbredsmæssigt. Hvis du selv føler, at der ikke er problemer behøver du som udgangspunkt ikke at foretage dig noget.

Sundhedsstyrelsen har udstukket retningslinier vedr. kørekort og neurologiske lidelser, der er henvist til disse retningslinier på dette link,

Du spørger om tidsbegrænsning er individuel eller generel. Det generelle er, at kørekort ved neurologiske lidelser udstedes med fornyelse hvert 2. år, men kørekortmyndigheden kan godt træffe anden afgørelse.

Jeg vil meget anbefale dig helt konkret at kontakte din socialrådgiver i det område, hvor du bor så I har mulighed for en drøftelse af de faktiske forhold.