Jeg vil gerne tabe mig
d. 4 november 2016

Jeg har sclerose og er overvægtig. Er der en diætist, som kan hjælpe mig med at lave en kostplan?

Vi har på nuværende tidspunkt, desværre ikke mulighed for at give diætetisk vejledning i Scleroseforeningen. Vi har dog løbende foredrag og oplæg fra diætister, som man som medlem af Scleroseforeningen kan tilmelde sig. Du vil desuden på egen hånd kunne konsultere en privatpraktiserende autoriseret klinisk diætist, som vil kunne hjælpe dig med at udarbejde en individuel kostplan. Sygeforsikringen Danmark yder tilskud i fald diætisten er autoriseret. En oversigt over diætister i Danmark kan du finde på hjemmesiden diaetist.dk-find vores medlemmer. 

For at opnå et vægttab kræver det et energiunderskud. Det kan man opnå ved at spise mindre energi end man forbrænder, eller ved at øge det fysiske aktivitetsniveau. I begge tilfælde bliver kroppen nødt til at hente den ekstra energi (som den mangler) fra depoterne, dvs. fedtlagrene. Når fokus er på at opnå et energiunderskud for derved at opnå et vægttab, er der en række generelle råd, som du kan følge, og som du selv kan inkorporere i din hverdag.

• Hav fokus på fødevarer som har et lille energiindhold, men samtidig fylder meget på tallerkenen. Det kan være kål, rodfrugter og andet grønt i maden. På den måde fylder maden meget og gør dermed, at du bliver mæt, samtidig med at energiindholdet er lavt, og du dermed kan opnå et  energiunderskud. Det grønne må gerne fylde halvdelen af tallerkenen. Husk også at fx frosne grøntsager er en nem og sund måde at øge indholdet af grønt i ens måltider.

• Jo mere fedt en fødevarer indeholder, desto mere energi. Så det er derfor væsentligt at vælge de magre mejeri- og kødprodukter, samt selvfølgelig at undlade meget fedtholdige fødevarer såsom pommes frites, chips mv.
Meget sukkerholdige fødevarer indeholder meget energi, hvorfor fødevarer med et højt sukkerindhold kun bør indtages i begrænset omfang, det drejer sig fx om sukkersødede drikkevarer, yogurter, morgenmadsprodukter mv. Vælg i stedet yogurter og morgenmadsprodukter med et lavere  sukkerindhold. Hvis du går efter Nøglehulsmærket, når du handler ind, kan du være sikker på, at produktet ikke indeholder for meget fedt og sukker. Slik, kage og chokolade skal ligeledes kun indtages i begrænset omfang.

• Fuldkornsprodukter (fx rugbrød, grovbrød og fuldkornspasta) både mætter mere og er sundere end det hvide pasta og hvedebrød, så også her kan man vælge et produkt som mætter mest muligt. Gå gerne efter fuldkornsmærket når du handler ind. 

• Energi vi drikker os til mætter mindre, og gør dermed, at vi kommer til at have et samlet større energiindtag. Hvis man ønsker et vægttab, skal man derfor i størst muligt omfang undgå drikkevarer med energi, herunder saft, energidrikke, sodavand, vin, øl mv. Ved at sænke på indtaget af disse, kan man skære en del af sit energiindtag væk. Drik i stedet rigeligt med vand.
  
• Det er vigtigt, at være opmærksom på sin sult. Spis når du er sulten, og stop når du ikke længere er sulten. Hvis mad indtages uden sult, men nærmere som afledning, så tænk i om, der er andre ting der kan udfylde samme funktion. 

• Hav fokus på at øge dit fysiske aktivitetsniveau ved at bevæge dig mere, fx en gåtur eller tur på cyklen.

Skrevet d. 4 november 2016