JC virus antistof ved Tysabri
d. 11 juni 2013

Min kæreste har fået Tysabri i 9 måneder og er testet positiv for JC virus. Lægen på Roskilde siger god for at fortsætte, men man kan jo aldrig sige, om der sker en udvikling til PML.

Hvad synes du han skal vælge: At gå tilbage på Copaxone - han har prøvet Gilenya, men der var for mange bivirkninger - at vente til en ny pille bliver frigivet, at fortsætte på Tysabri, og hvor længe vil du anbefale han fortsætter?

Det er et dilemma mange patienter er i, hvilken risiko de er villig til at løbe, fordi risikoen for PML stiger ved længere tids brug af Tysabri, men er ret lille i 1. år, men stiger noget særligt efter 2 års behandling. Omvendt er Tysabri tilsyneladende det mest  effektive attakforebyggende præparat ved sclerose. Så det er lidt devisen gynger eller karusseller. Holdningen er nok at behandlingen er relativ sikker det første år og lidt mindre det andet år, som også kollegaen i Roskilde har handlet efter.

De nye perorale præparater har ikke så høj procent af attakforebyggende behandling som Tysabri, og de forventes ikke på markedet de første par måneder, så det er ikke en alternativ mulighed for nuværende.

Jeg henviser til en artikel fra Scleroseforeningens hjemmeside med information om antistoffer hhv. PML som led i Tysabribehandling.

Skrevet d. 11 juni 2013