Irritabel tyktarm
d. 22 november 2009

Jeg lider meget af irriteret tyktarm med mavekramper, mavekneb, luftdannelser og forstoppelse - meget sjældent diarré.
Jeg har bemærket at pebermyntete dulmer mine mavesmerter men jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg kan drikke løs af denne te. Som det er nu, drikker jeg ca. 8-10 krus dagligt, fordelt over hele dagen.

Som følge af min tvivl, vil jeg høre dig om følgende: Har pebermyntete nogen bivirkninger? Bør jeg holde pause indimellem? Kan du ellers anbefale noget, der ville have en gavnligt effekt på irriteret tyktarm?

Jeg danner polypper i min galdeblære, og ud fra emballagen på pebermynte-dråber fraråder de patienter med problemer i galdeblæren eller leveren at indtage dette produkt. Bør jeg også være varsom med pebermyntete?

Umiddelbart lyder det jo fint du har fundet et middel til at begrænse dine gener fra den irriterede tyktarm, og netop pebermynte ved man ikke har indflydelse på anden medicins virkning. Det vil sige at der er ikke tale om interaktion ved brug af pebermynte.

Umiddelbart gælder der ikke det samme for pebermyntete, som for pebermyntedråber, idet koncentrationen er meget mindre ved te. Dog vil jeg da forslå dig at sætte dosis ned, samtidig med at du afprøver nogle af de følgende råd.

Til orientering kan jeg fortælle, at i folkemedicinen har pebermynte været anvendt som beroligende og krampeløsende urt .

Spørgsmålet er jo hvorfor du lider af irriteret tyktarm.

Mit forslag vil være, at du udover pebermyntete tager fiskeolie (ca. 1 g EPA+DHA pr. dag - se på etiketten) og spiser nogle fede fisk - idet omega-3 fedtstof fra fisk virker betændelsesdæmpende.

Desuden vil jeg foreslå dig at tage mælkesyrebakterier som tilskud. I kapselform er Multidophilus fra Natur Energi et godt bud. Tag for eksempel 1 stk om morgenen før du spiser noget og 1 stk ved sengetid sammen med ½ glas vand. Desuden findes der nogle mælkesyrebakterier i pulverform NDS Probiotic 9 fra Engholmgruppen. Her er dosis 1 tsk pr. dag - bedst før du spiser noget. 1 tsk NDS Probiotics røres op i ½ glas lunkent vand (blanding af kogt vand og koldt vand) og står i 15 minutter før det drikkes.

Jeg har gode erfaringer med mælkesyrebakterier i pulverform, men de er jo lidt mere besværlige at have med at gøre.

Desuden vil jeg foreslå dig at tage HUSK, som er psyllium loppefrøskaller, som er gode til at regulere fordøjelsen. Disse købes i Matas eller i en helsekostbutik.

Hvis der er fødevarer du har mistanke til kan genere din fordøjelse, vil jeg foreslå du udelukker dem. Det drejer sig ofte om kaffe, chokolade, sukker og vin, men andre fødevarer kan også være indblandet. Kogt og dampet mad er bedre end stegt mad.

Hvis du har mod på det kunne du jo, i en periode på 4 uger, søge udelukkende at spise kogt og dampet mad sammen med de øvrige forslag.

En dagskost kunne se således ud:

Morgenmad: Havregrød kogt på vand med 1 spsk(eventuelt mindre) olivenolie og drys af kanel. Havregryn fås også grovvalsede, så får grøden lidt mere struktur.

Frokost: Kogte ris med dampet fisk og dampede grønsager (for eksempel broccoli, gulerødder osv.) samt lidt olivenolie.

Aften: Kogte ris eller kogt quinoa (sydamerikansk frø, fungerer som ris. Købes i helsekost og store supermarkeder) med dampet fisk eller dampet fjerkræ samt dampede grønsager samt lidt olivenolie.

Begræns krydderier i denne periode, men du skal selvfølgelig spise dig mæt eller spise hyppigere måltider.

Suppe kunne også være en mulighed.

Hvis du synes at 4 uger lyder fuldstændig uoverskueligt, så prøv forslagene af i nogle dage, for eksempel 5 hverdage, og iagttag om dine symptomer ændres.

Mælkesyrebakterierne og quinoa kan købes i den lokale helsekostbutik.

Jeg håber dine gener bliver mindre, men der kan være behov for individuel vejledning.

Skrevet d. 22 november 2009