Invaliderende urininkontinens og Botox
d. 22 november 2009

Min kone har MS i mild grad men har en kraftig vandladningstrang.

Dette er meget invaliderende i det daglige, blandt andet i forhold til følgende situationer:

- Hun kan gå en rimelig distance men skal konstant have mulighed for at kunne gå på toilettet.

- Hun har mulighed for og tid til at hvile men kan ikke finde ro, hverken nat eller dag - en nat med 6-10 toiletbesøg er normalt.

Selve vandladningsproblemet er, som I også beskriver på hjemmesiden: spasmer, hyppig vandladning, altid trang til at skulle på toilettet. Ofte er der ikke ret meget urin. Som andre med sclerose, så har hun problemer med træthed/udmattelse. Dette bliver mange gange værre, fordi hun ikke kan få ro til at hvile.

Hun bruger altid kateter, både så hun sikrer sig at hun altid bliver tømt, samt grundet at Detrusitol virker hæmmende. Hun har brugt kateter i over 10 år.

Hun tager Detrusitol Retard (2,8mg) - én på ulige datoer og to på lige datoer. Hun har taget Detrusitol længe (vi er dog usikre på i hvor lang tid og med hvilken styrke, hun har taget det - men i hvert fald længere end fem-seks år). I en periode skiftede hun mellem Detrusitol og Ditropan (et par måneder på den ene, så et par måneder på den anden) men det havde umiddelbart ingen effekt.

Hun har snakket med det lokale behandlingssted om problemerne. Her går hun til kontrol hvert halve år. Både sclerose-neurologerne, -sygeplejerskerne og urologisk afdeling siger, at de ikke kan gøre andet end at give Detrusitol.

Vi skriver her, fordi vi har brug for råd til, hvordan vi kommer videre?

Din hustru har brugt selvkateterisation i en årække og tager Detrusitol, skiftevis 2,8 og 5,6 mg daglig, og afvekslende med Ditopan. Jeg tager det som udtryk for, at dette er højeste dosis som din kone tolererer på grund af bivirkninger.

Jeg vil mene, at det er rimeligt at henvise din hustru til en urologisk afdeling, som kan vurdere, om din kone kan behandles med Botox-injektion i blæren. Botox er en nervegift, som lammer blæremusklen i et antal måneder, og som derfor kan forudsætte, at man selv kan tømme blæren med kateter.

Den forudsætning er jo ingen hindring for din hustru.

Skrevet d. 22 november 2009