Interferon og dårligere gangfunktion
d. 22 november 2009

Jeg er en kvinde på 42 år, som har prøvet Rebif i et par måneder (er nu på fuld dosis). jeg har, siden jeg startede på Rebif, fået det mere og mere dårligt, med hensyn til mine ben - kan næsten ikke gå mere. Sygehuset mener, at det er influenza-lignende symptomer der gør mig dårlig, og at det vil gå over, måske om et halvt år. Tror ikke jeg kan holde ud at skulle have det sådan, så længe, så jeg overvejer kraftigt at stoppe men Rebif. Ved ikke om dette ville være dumt af mig?

Beta-interferon (Avonex, Betaferon og Rebif) kan i sig selv forværre spasticitet, hvilket kan forværre gangfunktionen. Har man udtalte influenza-lignende bivirkninger kan disse også give en dårligere gangfunktion. De influenza-lignende bivirkninger vil dog næppe give en konstant forværring af gangfunktionen. Er man i tvivl skulle et par dages pause med medicinen i hvert fald kunne afgøre, om der er tale om bivirkninger af medicinen. Er du sikker på, at du ikke har fået et attak? Beta-interferon har nok en dæmpende effekt, men forhindrer ikke fuldstændig attakker.

Skrevet d. 22 november 2009