Interferon og bilirubin, leverpåvirkning
d. 22 november 2009

Da jeg var på sygehuset for at hente medicin, fik jeg set i min journal, at mine blodprøver havde en bemærkning angående levertal - det var Bilirubin der var steget. I flere år har det ligget på omkring 25, men de sidste 2 gange har det ligget på henholdsvis 35 og 34. Sygeplejersken sagde, at det var højere end "normalt" og at hun ville give neurologen journalen til gennemsyn.

Jeg skriver nu her, fordi jeg ikke ved om dette niveau er farligt eller ej, og jeg fik ikke rigtig besked på, om sygehuset ville kontakte mig og give en afklaring.

Hvis de engang har "overset" at mit tal for Bilirubin ligger højt, er det så fordi det ikke er alarmerende, eller fordi de ikke har tid til at tjekke mine resultater?

Jeg ved ikke hvad der påvirker dette tal, men jeg tager jo Avonex 1 gang om ugen og lever ellers et normalt liv med arbejde, sport og børn. Af alkohol drikker jeg ½ flaske rødvin fredag og nogle gange også ½ flaske lørdag (men drikker i øvrigt ikke på hverdage). Så jeg synes jo selv at jeg lever et forholdsvis sundt liv. Er desudem indtil videre ikke handicappet af min sygdom og arbejder på fuld tid.

Kan I fortælle noget om hvornår tallet for Bilirubin vil være for højt? Hvornår skal alarmklokkerne lyde, og vil det eventuelt hjælpe at skifte medicintype?

Bilirubin er et "affaldsprodukt", der normalt udskilles af leveren, og forhøjede værdier i en blodprøve kan afspejle forskellige leversygdomme.

Beta-interferon kan påvirke leveren, men denne påvirkning vil oftere vise sig som en forhøjet værdi for nogle enzymer, der findes i store mængder i leverceller. Det kan dog ikke udelukkes, at beta-inteferon også kan give forhøjede bilirubinværdier, men hvis bilirubinværdierne bliver ved med at være forhøjede kan det være en god ide at blive undersøgt for andre årsager til de forhøjede værdier.

Er det beta-interferon, der forårsager påvirkningen, kan skift af behandling til glatiramer acetat (Copaxone) være en mulighed.

Skrevet d. 22 november 2009