Hvorfor ikke LDN
d. 10 juli 2014

LDN virker på mig og på 60% andre. Har været aktivt i USA siden 1985, bruges i det meste af Europa, og er et medikament som er næsten uden bivirkning. Hvor langt er man i undersøgelsen af LDN? Er man ikke påvirket af Norges accept af LDN? LDN kurerer ikke MS, men det virker, og det er ikke TOXIC som meget andet.

Jeg kan ikke forstå, at vores neurologer ser så langsomt på sådan en undersøgelse af LDN. Medmindre vores overlæger er bundet af en kontrakt. Jeg overvejer at samle en gruppe af os med MS og gå til medierne. Jeg savner et godt argument fra dig?

Du har ret i, at der er rapporteret spændende virkninger med LDN, men de er desværre bare ikke dokumenteret, hvilket er et krav hvis lægemidlet skal bruges mod MS. Der er fortsat ingen nye resultater, der dokumenterer effekt mod MS sygdomsudvikling. Man har senest undersøgt om stoffet har gavnlig effekt på f.eks. livskvalitet, men to placebo kontrollerede studier Pilot trial of low-dose naltrexone and quality of life in multiple sclerosis og The effect of low-dose naltrexone on quality of life of patients with multiple sclerosis: a randomized placebo-controlled trial giver modsat rettede resultater, og der er derfor ingen lægefaglig begrundelse for, at bruge LDN i behandlingen af MS på nuværende tidspunkt. Vi holder dog øje med den videnskabelige litteratur, og hvis der kommer spændende positive resultater, vil vi selvfølgelig tage det med i vores vurdering af LDN.

Du efterspørger en undersøgelse af LDN's effekt fra lægerne på Dansk MS Center, Rigshospitalet, hvilket jeg godt kan forstå. Alle forskningsaktive enheder har dog en forskningsplan og må prioritere ressourcerne, og kan derfor ikke undersøge alt, hvad der måtte blive omtalt, selvom det selvfølgelig ville være ideelt. Jeg ved ikke, hvad du mener med at vores forskning skulle være bundet af kontrakter? Vi har mulighed for at forske i det, vi har interesse i.

Hvis du selv har oplevet en effekt af LDN, synes jeg det er fint, hvis du skaber noget opmærksomhed om behandlingen. Det kan evt. være med til at inspirere andre forskere til at gå videre med undersøgelser på det område.

Skrevet d. 10 juli 2014