Hvorfor glemmer han at spise

Hvorfor glemmer vores søn på 34 år og sclerosepatient at spise?

Det er et ganske kort spørgsmål du stiller, men jeg vil prøve at svare så uddybende som muligt. Der kan være mange grunde til at jeres søn glemmer at spise, og det er godt at I er opmærksomme, så I kan støtte ham hvis det er et problem. Mit første råd til jer er at tale med jeres søn om denne bekymring, og høre om han også oplever at det er alvorligt. Det man skal være opmærksom på er, om der er et vedvarende vægttab, manglende energi og generel ulyst til mad. Hvis der er disse mere synlige fysiske tegn på dårlig trivsel, kan der være tale om en depressiv tilstand, og det kan være en god ide at tale med sin egen læge. Hvis det derimod mere drejer sig om at han generelt ikke er så optaget af mad, glemmer at købe ind og måske har svært ved at overskue det, kunne det være en hjælp for ham at lave nogle faste rutiner omkring indkøb, madlavning og spisningen i hverdagen. Når man laver rutiner behøver man ikke spekulere så meget, og bruger derfor ikke så meget energi på det. Rutiner kan blive nogle faste handlemønstre som både hjernen og kroppen er med til at huske en på, som f.eks. følelsen af sult.

Nogen gange kan det ikke at spise også være et udtryk for, at man ikke har det psykisk godt. Det kan være vanskeligt at være ung og skulle leve med sclerose. Så der er også den mulighed, at I kan opfordre jeres søn til at kontakte psykologordningen i Scleroseforeningen, hvis han selv oplever at der er et problem, og at han ønsker hjælp til at løse det.
Jeg håber det har givet jer nogle ideer til hvordan I kan forstå situationen, og hvad I kan gøre ved det.

Skrevet d. 9 maj 2014