Hvorfor D-vitamin og Magnesia ikke tages sammen
d. 29 september 2011

Jeg har brug for vejledning angående Magnesia, selvom jeg spiser 600 g grønt + frugt og drikker minimum 1½ til 2 l vand hver dag, har jeg forstoppelse.
Efter jeg er begyndt at tage 1 Magnesia hver aften, har det hjulpet mig meget. Nu læser jeg indlægssedlen, at man ikke må tage D-vitamin og Magnesium sammen.

Svar og forklaring efterlyses. Jeg vil være ked af at undvære dem igen. HUSK og meget andet er forsøgt uden held.

Jeg har ikke tidligere hørt, at Magnesia ikke må tages i kombination med D-vitamin. Det fremgår ligeledes ikke i produktbeskrivelsen af Magnesia på www.pro.medicin.dk   

Det er kendt, at D-vitamin er vigtig i forhold til at kunne optage calcium fra tarmene, hvorimod D-vitamins betydning i forhold til magnesium optagelsen er ukendt. Der findes dog studier, der tyder på at høje doser D-vitamin kan øge optagelsen af magnesium fra tarmene, mens en lignende effekt på magnesium optagelsen ikke er observeret ved lave doser af D-vitamin.   

Magnesia (= magnesium-oxid) anvendes mod forstoppelse, da kun en lille procentdel optages og udskilles med nyrerne. Den resterende del forbliver i tarmene, hvor magnesia virker osmotisk og trækker vand til sig, hvilket har en blødgørende og rumforøgende effekt på afføringen, Magnesia anbefales ikke ved magnesiummangel, her bør vælges et magnesiumtilskud i en letoptagelig form.  
Hvis D-vitamin øger optagelsen af magnesium, kan det betyde, at en større procentdel af Magnesia vil optages frem for at blive i tarmene, hvormed at man ikke vil opnå den ønskelige effekt af Magnesia tilskuddet.  

Med baggrund i ovenstående vil jeg anbefale, at du tager dit Magnesia tilskud inden sengetid og dit D-vitamin tilskud om morgenen. Magnesium virker efter 6-8 timer.

Skrevet d. 29 september 2011