Hvorfor bliver min mor ikke MR skannet

Min mor fik for ca. 25 år siden konstateret sclerose, hun har siden årligt været på sygehuset, og haft en meget kort samtale omkring hendes sygdom. Vi har gennem de sidste år været skeptisk over min mors stigende pilleforbrug, da der åbenbart ikke foretages andet end en gangtest samt en kort samtale. Vi bad derfor om at få en samtale med en neurolog.

Vi har haft denne samtale. Det var en meget ubehagelig oplevelse, vi bad om at min mor kunne få en MR skanning, da hun ikke har fået foretaget en sådan siden 1997 altså for 18 år siden, og vi mener at det ud fra en sådan skanning kan fastslås om sclerosen er blevet forværret. Neurologen afviste blankt, at det kunne komme på tale med en MR skanning, for som han sagde: Det er spild af skatteydernes penge, når din mor er 74 år gammel. Da jeg stadig fastholder, at vi gerne vil have foretaget en skanning eller yderligere undersøgelser, så vi er sikker på, at det dyre medicinforbrug der er, stemmer overens med sygdommen og doseres rigtig, så beder han os om at finde et andet sygehus, for han synes ikke om vores attitude.

Konsultationen medførte at min mors medicinforbrug blev nedsat, men nu står vi tilbage med en endnu større frustration over, at vi ikke ved, hvor syg min mor er - og om hun oveni købet er blevet fejlmedicineret. Jeg håber, I kan hjælpe os i vores frustration, om hvordan vi kan komme videre.

Jeg kan forstå, at din mor har haft MS i mange år, og at hun ikke er i sclerosedæmpende (immunmodulerende) behandling. Jeg ved ikke, om hun på noget tidspunkt har været i immunmodulerende behandling mod sclerosen, hvor beta-interferon i stort omfang blev givet fra 1995. Din mor har formentlig fået sygdommen omkring 1997, hvor MR skanning har bekræftet diagnosen.

Immunmodulerende MS behandling gives mod scleroseattakker, og kan på den måde bremse den tidlige fase af sygdommen. Den kliniske kontrol hos neurologen er den vigtigste måde at følge sygdommens udvikling på. Kontrol med MR skanning bruges til at følge sygdommens udvikling, hvor man ser efter sjældne bivirkninger, og følger sygdommens reaktion på behandlingen.

Hvis man ikke er i immunmodulerende MS behandling, er MR kontrol mindre betydningsfuld, da den vigtigste information om sygdommens status findes i den neurologiske undersøgelse. Derfor bruger man sædvanligvis ikke MR, til at følge sygdommen hos mennesker med MS, som ikke er i immunmodulerende behandling. Mange steder bruger man heller ikke MR kontrol af 1. valgs behandlinger som beta-interferon eller Copaxone, men kun til kontrol af nyere og mere avancerede former for MS behandling.

Skrevet d. 4 maj 2015