Hvordan reparerer jeg mine myelinskeder
d. 2 november 2015

Hvor meget Müllers Tran skal jeg have dagligt, når jeg ønsker at gøre noget for mine myelinskeder? Jeg har primær progressiv sclerose. Fik diagnosen i 2002. Har sandsynligvis haft sclerose siden 1985, da jeg var 40 år.

Jeg er glad for, at du stiller dette vigtige spørgsmål, da fiskeolie desværre er et emne der hersker en del misinformation omkring. Omega-3 og dens relation til MS, er velundersøgt, da visse studier har fundet en lavere forekomst af MS i områder, hvor der spises meget fisk. Der er også lavet museforsøg, der viser at omega-3 har en gavnlig effekt for netop myelinskederne, både via en immunmodulerende effekt og via en generel dæmpning af den inflammatoriske tilstand. Det giver derfor god mening at tro, at tilskud med fiskeolie ville være gavnligt for MS patienter, hvorfor der også er lavet flere store randomiseret kliniske forsøg, hvor dette er grundigt undersøgt. Desværre har ingen af dem, kunne finde nogle gavnlige virkninger af tilskud med fiskeolie.

Et enkelt studie, har kigget på livskvalitet og indtag af fisk, fiskeolie og hørfrøolie. Her sås det, at dem der tog fiskeolie og spist rigeligt med fisk generelt angav lidt bedre livskvalitet, det var dog helt klart dem der indtog hørfrøolie der angav den bedste livskvalitet. Det er svært at drage for meget ud fra dette studie, men den peger i en retning, som en lang række andre studier også gør. Nemlig, at fiskeolies sundhedsfremmende effekt nok er stærkt overdrevene. Der er blandt andet et meget interessant studie, der kigger på kroppens inflammationsmarkører efter indtag af fiskeolie, her ville det forventes at de skulle falde på grund af omega-3´s anti-inflammatoriske effekt, der skete ikke, der var derimod en betragtelig stigning.

Umiddelbart giver, dette ikke så meget mening, men det gør det når man begynder at analysere indholdet af fiskeolier. I 9 ud af 10 findes der ret betragtelige mængder af PCB, dioxiner og andre hormonforstyrrende stoffer, der alle er pro-inflammatoriske. I de dyre tilskud, er tungmetallerne filtreret fra, men de førnævnte stoffer kan ikke filtreres fra, hvilket nok også er årsagen til, at nye studier har vist at indtag af fiskeolier er forbundet med bl.a. mere eksem og udviklingen af prostatakræft.

Det er derfor min meget klare anbefaling, ikke at tage fiskeolier. Heldigvis findes der et godt og sikkert alternativ, nemlig hørfrøene. Jeg anbefaler 2 spiseske knust hørfrø dagligt. Olien kan nemt bliver harsk og indeholder ikke de sundhedsfremmende lignaner og fibre som hørfrøene gør.

Hørfrøen skal være knust, før næringsstofferne kan optages. Jeg plejer at blende en uges forbrug i en kaffekværn også opbevare dem i en lufttæt beholder i køleskabet. De fungerer fremragende i enten morgengrøden eller i smoothies. Der er rejst bekymringer om blåsyre og tungmetallet cadmium i hørfrø, hvorfor der ikke bør indtages meget mere end de 2 spiseskefulde. Køb de økologiske, de har mindre cadmium

Dette vil give nok omega-3 til de fleste, hvis de da ikke indtager for meget af det pro-inflammatoriske omega-6, der særligt findes i de andre vegetabilske olier såsom raps- og majsolie. Årsagen til dette, er at kroppens enzymer foretrækker omega-6 og hvis man får for meget det, kan man risikere, at der ikke er nok enzymer til at drage nytte af omega-3'en.

Hvis man ikke kan lide hørfrø, så er der heldigvis kommet algebaseret omega-3 på markedet, de kan findes i de fleste helsekost-butikker og de er fuldstændig sikrer. For de fleste vil en kapsel morgen og aften være nok.

Det vil være spændende og se om der på et tidspunkt kommer et studie, der undersøger virkningerne af knust hørfrø eller et algebaseret omega-3 tilskud til MS-patienter. Der er i hvert fald gode biokemiske argumenter for, at de kan have gavnlige virkninger.

Skrevet d. 2 november 2015