Hvor meget skal man træne?

For lidt og for meget?

At finde balancen mellem at give op og presse sig selv for meget, er rigtig svært. Hvordan finder man ud af, at man giver den lige nok gas?

Er det trætheden, for jeg synes altid, jeg er træt, og jeg bliver faktisk friskere af at dyrke motion. Eller mærker man efter, at musklerne bliver trætte, for det er de jo næsten med det samme.

Har I nogle godt råd til, hvordan man finder balancen?

Det er et rigtig godt og rigtig svært spørgsmål.
Når man opbygger muskelmasse eller træner sit hjertekredsløb vil langt de fleste mennesker opleve træthed, mens de træner og hvis man presser sig vil man føle udmattelse, sitren og besvær ved at udføre øvelsen 100 % korrekt.
Dette gælder for alle om man har MS eller ej.
Men efterfølgende, når man har restitueret, vil man ofte føle sig stærkere, mere koordineret og i bedre form.
Det der kan være udfordringen i forhold til MS er, at man kan have brug for længere tid til at restituere og det er denne balance, der skal findes.

Hvilke træningsformer er gode?

Der er evidens for at styrketræning er godt, når man har MS. Træn de store muskelgrupper i ben og arme med 15 gentagelser og 3 sæt. Du skal træne så tungt, at du er træt ved nr.15 gentagelse. Hold pause på op mod 1 minut imellem sættene. Denne pause tid kan nedsættes, hvis du restituerer hurtigere. Træn gerne 3 gange ugentligt.

Det er også rigtig godt med hjertekredsløbstræning, hvor du får pulsen op. Det kan være cykling, crosstrainer, romaskine, løb eller lignende.
Udfordringen her er, at mange med MS kan være følsomme overfor forøget kropstemperatur og det i sig selv kan medføre træthed.
Så hvis du bliver mere træt, når det er sommer og varmt, vil jeg anbefale, at du træner hjertekredsløb iført  tøj, hvor du kan komme af med varmen og evt udendørs, hvor der sker en naturlig afkøling af kroppen.
Evt afsluttende træningen med et koldt bad, hvor du køler kroppen ned. Træn gerne 1-2 gange ugentlig.

Hvis du oplever stivhed i kroppen og føler at balancen er påvirket, kan mere koordinerende træning være rigtig godt f.eks yoga.
Jeg vil ALTID anbefale træning, da musklerne skal bruges og opbygges/styrkes - og husk, at når man opbygger, vil man føle træthed.
Træthed i forbindelse med træning er ikke dårligt, men det må naturligvis ikke gøre, at det går ud over dine hverdagsaktiviteter.
Her kan pauser i løbet af dagen være et godt supplement og mange vil opleve at 20-30 min. hvil vil gøre en væsentlig forskel i forhold til genvindelse af kræfter.

Det væsentlige er, at du finder lige præcist dit niveau i forhold til, hvor meget du er påvirket af din MS.
Det kan jeg ikke vejlede om, men jeg vil anbefale, at du tager kontakt til en fysioterapeut, så du kan blive testet og I sammen kan lave et program for lige præcist dig og dine behov.
Måske suppleret med gangtest og styrketest, så du kan måle om du bliver bedre.

Held og lykke med det og hold fast i, at du oplever, at du føler dig friskere efter træning. Så du har helt klart potentiale.

Skrevet d. 17 februar 2017