Hvor mange stykker frugt
d. 22 november 2009

Jeg kan ikke tåle sukker og holder mig derfor 100 % fra almindeligt sukker. Det eneste sukker jeg får, er via frugt - hvorfor jeg selvsagt spiser meget frugt.

Nu kunne jeg imidlertid godt tænke mig at vide, om man kan spise for meget frugt? Jeg spiser nogle gange op til 10 stykker om dagen.

Med til billedet hører også, at jeg desuden gerne vil tabe mig lidt.

I forbindelse med ønske om vægttab, er det væsentligt at være opmærksom på hvor mange kulhydrater eller sukkerstoffer man får, fra enten skjult sukker i færdigtilberedte varer eller fra søde drikke som sodavand, saft eller som frugt.

Kulhydrater binder vand, hvilket betyder at man ved at spise meget frugt (eller nogle af de andre kulhydratkilder) øges vægten alene af denne grund. Desuden giver kulhydrater energi og det er jo som udgangspunkt fint, men hvis vi ikke bruger disse ekstra kulhydrater til forbrænding øges vores kropsvægt af disse ekstra kulhydrater.

Kulhydrater er dét vi først og fremmest benytter som brændstof i vores muskler.

Mange kulhydrater kan også betyde at man kommer i et forstadie til diabetes II, idet man kan gå hen og blive mere ufølsom overfor hormonet insulin, som regulerer blodsukkerniveauet.

For at komme ud af dette, skal man reducere sit kulhydratindtag - for dit vedkommende, altså spise gradvist mindre frugt.

Til nogle af mellemmåltiderne kan du, for eksempel, spise nogle mandler, hasselnødder (for eksempel 5-10 stk) eller valnødder (5 stk) i kombination med ½ frugt, eller uden frugten. Dette vil give dig en større mæthedsfornemmelse, så næste mellemmåltid kan udskydes. Der er vegetabilsk fedt og protein i de nævnte frø, som giver dig en større mæthed end kulhydrater alene.

I den norske undersøgelse af scleroseramtes kost og livsstil fra 2000, er kostrådene med hensyn til kulhydrater, at reducere sukkeret mest muligt og spise 1-2 frugter om dagen. Dette antal mener jeg også vil være fornuftigt at arbejde hen imod i din situation. Det vil sige at du trapper langsomt ned og supplerer mellemmåltiderne med noget andet, som for eksempel nødder og kerner.

Skrevet d. 22 november 2009