Hvilken form for MS er værst

Min mand fik diagnosen primær progressiv sclerose for 14 dage siden. Vores møde med overlægen var dog ikke ret informativ, andet end han fortalte os, at der ikke kunne gøres noget for at sætte sygdommen i bero. Vi er begge fuldstændig i chok. Vi er midt i 30'erne og har 2 små børn. Lige nu tænker vi meget på fremtiden. Vi har brugt en del tid på nettet, men det har gjort os endnu mere forvirret. Vi ved godt at det er meget individuelt, hvordan sygdommen udvikler sig, men vi har brug for at have en smule facts at forholde os til.

Kan man sige noget om hvilken form for MS der er værst? Attakvis, PPMS, SPMS? Vi har brug for mere information omkring denne type MS sammenlignet med de andre typer. Vi synes ikke, vi kan finde ret meget om PPMS, andet end hvad det er. Ikke så meget om hvad fremtidsudsigterne kan se ud sammenlignet med de andre typer. Håber du har nogle inputs.

Multipel sclerose (MS) deles op i et attakvist og et progressivt sygdomsforløb. Den progressive form kan følge en periode med attakker og kaldes sekundær progressiv MS, eller kan starte uden attakker med progressive symptomer og kaldes så primær progressiv MS. Som du selv er inde på, er det individuelt hvordan sygdommen udvikler sig, og ubehandlet kan man ikke sige, om det er værst at have det ene eller andet forløb. I dag findes der dog mange behandlingsmuligheder, der kan bremse det attakvise forløb, men kun meget få tilbud til mennesker med progressiv MS. Den stadige langsomme forværring ved progressiv MS, kan man ikke bremse effektivt med medicin på nuværende tidspunkt. I særlige tilfælde, med meget aggressiv progression og hastigt tab af funktionsevne, kan man forsøge behandling med kemoterapi (Mitoxantron). Kemoterapi er dog en behandling, der er forbundet med risiko for alvorlige bivirkninger, og gives derfor kun i begrænset omfang. Imidlertid forskes der betydeligt verden over, for at finde nye behandlingsmuligheder til progressiv MS, og de seneste år har vist opmuntrende resultater. Du kan læse mere om denne udvikling et andet sted på hjemmesiden.
Du kan også læse mere om de forskellige former for MS på Scleroseforeningens hjemmeside.

Skrevet d. 28 november 2013