Hvilke vitaminer anbefales ved sclerose
d. 27 marts 2011

Jeg er en ung kvinde på 39 år der har haft sclerose i 13 1/2 år.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke vitaminer I anbefaler at man tager som scleroseramt?

Behovet for tilskud med vitaminer og mineraler vil være individuelt og afhænge af hvilke næringsstofubalancer du i givet fald kan have. Det kan derfor være svært at rådgive på baggrund af en skriftlig henvendelse, da kendskab til din kost, dine symptomer m.m., er vigtig i forhold til at give dig en optimal vejledning.

Tilskud bør aldrig erstatte en sund og varieret kost. En kost med mange grøntsager, frugt, bælgplanter, nødder, kerner og fuldkornsprodukter er den bedste basis for en optimal forsyning af vigtige vitaminer, mineraler og antioxidanter. Det kan dog være fornuftigt at supplere kosten med et multivitaminmineraltilskud. Hvis du ikke er i underskud af jern, anbefaler jeg at vælge et produkt uden jern, da for høje doser jern virker inflammatorisk. Der findes forskellige produkter, for eksempel Spektro uden jern fra Solary, som har en god optagelighed. Jeg vil anbefale 1 tablet daglig i forbindelse med et måltid.

Hvis du ikke tidligere har taget tilskud, vil jeg anbefale, at du får målt nogle af vitaminerne. Du skal blandt andet være opmærksom på B-vitaminerne. B-vitaminerne er blandt andet vigtige for  nervesystemet. Specielt kan mangel på B12-vitamin give nogle af de symptomer, som ses ved sclerose. Føleforstyrrelser og træthed kan blandt andet være relateret til B12 mangel.

Personer som er vegetarer og/eller har mangel på mavesyre er i øget risiko for at komme i underskud af B12-vitamin.

Gode fødevarekilder til B12-vitamin er: Torskerogn, sardin, kippers i olie, kogt krabbe, muslinger, torskelever, makrel, sild, laks og havørred.

Det vil være en god ide at supplere med alle B-vitaminerne, for eksempel i form af en Balanceret Mega B stress fra Solary. Individuelle behov for B-vitaminerne kan ske på baggrund af blodprøver af folinsyre, cobalamin og homocystein. 1 Mega-B stress kan tages i kombination med 1 spektro uden jern uden risiko for overdosering.

Du skal endvidere være opmærksom på ikke at komme i underskud af D-vitamin. Mangel på D-vitamin kan  blandt andet have betydning i forhold til depression, knogleskørhed og autoimmune lidelser som sclerose. D-vitamin optages gennem huden fra sollys. Der er derfor en større risiko for at komme i underskud i den mørkere periode af året fra november til april, samt hvis man opholder sig meget inden døre. Ved mangel på sollys skal behovet hentes fra fede fisk og tilskud med D3-vitamin.

Nogle af symptomerne ved mangel på D-vitamin kan være muskelsvaghed, smerter og træthed – det vil sige gener som også forekommer ved sclerose.

Hvor store doser D3-vitamin afhænger af dit niveau i blodet. Det anbefales at få målt (25-hydroxyvitaminD) D3 eller 25-OH-D. Det optimale niveau diskuteres, men det bør, også af hensyn til knoglesundhed, ligge over 75 nmol/l året rundt. Mange mener dog, at det optimale niveau er mellem 100-150 nmol/l.

For yderlig individuel vejledning vil jeg anbefale dig at kontakte en ernæringsterapeut, som kan vejlede i både kost og hvilke vitaminer og mineraler, som der kan være behov for at supplere med.

På hjemmesiden www.detforening.dk kan du se, hvilke ernæringsterapeuter, som bor i nærheden af dig.

Skrevet d. 27 marts 2011