Hvide fingre
d. 28 januar 2010

Efter jeg fik konstateret sclerose i 2007 har jeg, om vinteren, lidt meget af "hvide fingre". Jeg havde det også en smule før jeg fik konstateret sclerose, men det er blevet meget værre siden.

Nu spørger jeg: Kan det have noget med medicinen at gøre? Jeg tager Rebif.

Det er velkendt at hudens blodregulation kan ændres ved sclerose, som det også fremgår af dette tidligere svar til en anden spørger, der skrev, blandt andet, grundet kolde fødder:

"Mange skleroseramte klager over kolde fødder, der også kan være blege. Det skyldes en forstyrrelse i den del af nervesystemet, der ikke er under viljens kontrol (det autonome nervesystem), som blandt andet kontrollerer blodkarrenes diameter. På den måde kan hudens blodgennemstrømning nedsættes og foden føles kold."

Dette kan altså også have forværret din tendens til hvide fingre.

Nedsat blødgennemstrømning til fingrene,"hvide fingre", er ikke en kendt bivirkning til Rebif eller andre interferonpræparater, så jeg tror ikke det er medicinen der er problemet.

Skrevet d. 28 januar 2010