Hvid hvede
d. 22 november 2009

Jeg kan læse mig til at man, såfremt man følger en sclerose-venlig kost, skal undgå/minimere indtaget af hvidt brød og hvedemel og erstatte det med fuldkornsprodukter.

Du skriver flere steder, at man ved bagning kan erstatte en del af hvedemelet med grahamsmel eller andre typer fuldkornsmel. Men hvordan forholder det sig med ? Der står på pakken at det er et fuldkornsmel med 12% kostfibre, men med næsten samme egenskaber som "almindeligt" hvedemel.

Kan man så bare erstatte almindeligt hvedemel med hvidt hvedemel?

Ja, man kan godt erstatte almindeligt hvedemel med "hvid hvedemel".

Skalllen på "hvid hvede" er hvid, i modsætning til almindelig hvede, hvor skallen er gul, ja næsten orange hvorfor denne også kaldes "rød hvede". Fuldkornsmelet fra "hvid hvede" får derfor en hvid farve i modsætning til fuldkornsmel af almindelig hvede, som er meget mørkere i farven.

Der er de samme sundhedsmæssige fordele ved at spise "hvid hvede" som fuldkornsmel, når det gælder kostfibre, vitaminer og mineraler, men smagen minder mere om almindeligt hvedemel.

Hvid hvede er også udviklet med henblik på bageegenskaberne. Resultatet er også, at brød bagt med "hvid hvede" hæver godt og holder godt på fugtigheden, idet kostfibrene i den hvide hvede binder vand.

Indledningsvis har "hvid hvede" ikke været i handelen, men har kun kunne købes via produkterne "Levebrød", "hvid hvede" kan dog nu købes i dagligvarebutikkerne.

Skrevet d. 22 november 2009