Hvedemel og sukker
d. 22 november 2009

Min mand er nydiagnosticeret, hvilket har bevirket at vi har valgt at omlægge vores kost til MS-kost.

I den forbindelse vil jeg gerne høre, hvad jeg skal bruge, i stedet for almindeligt hvedemel og sukker, når jeg bager. Jeg bruger ikke raffineret sukker men rørsukker.

Det lyder fint, at I har besluttet en kostomlægning til en sund kost for scleroseramte.

Generelt er det bedst at benytte så groft mel som muligt - uanset type mel. Det vil sige, at hvis det er muligt at øge andelen af fuldkormsmel i opskriften vil, for eksempel, brødet komme til at indeholde flere kostfibre og derigennem også flere vitaminer og mineraler.

Kostfibrene er gavnlige for fordøjelsen og sikrer en hurtigere passagetid i tarmen. Kostfibrene giver desuden næring til de gavnlige mælkesyrebakterier i tarmen, hvilket er meget nyttigt for normal tarmfunktion og en sund tarm uden udposninger (divertikler).

Jo mere fuldkornsmel man kommer i et brød, jo mindre luftigt bliver brødet. Især hvedemel har den egenskab, at brødet bliver luftigt.

Der er flere muligheder for at vælge andre meltyper at bage af:

Indledningsvis kan man benytte ca ½ hvedemel og ½ grahamsmel i brød og boller. En anden mulighed er at udskifte hvedemel med speltmel, men stadig bage med en stor andel usigtet speltmel. Bageegenskaberne af melet er lidt anderledes og dejen bliver typisk lidt mere klistret. Mange oplever at de bedre tåler denne gamle hvedetype, som speltmel er.

Med hensyn til sukker lyder det fint, at du benytter rørsukker, som har et lidt højere mineralindhold og desuden er smagen anderledes.

I brød benyttes sukker først og fremmest for at gæren kan starte med at vokse i dejen, og tilsættes i meget små mængder, der ikke har stor ernæringsmæssig betydning.

Drejer det sig om kager, er situationen jo vanskeligere. Du kan også her afprøve speltmel i stedet for hvedemel.

At erstatte sukker helt, er en vanskelig sag, idet kager jo forventes at være søde. I en række opskrifter kan man erstatte op til ¼ af sukkeret med moset banan, men så er vi ude at eksperimentere med ingredienserne og kageopskriften.

Mit forslag, med hensyn til kager, er at spise mindre af dem end man gjorde tidligere. Søg at spise mellemmåltider med moden frisk frugt - der netop er sød - og suppler med nogle mandler, hasselnødder og, af og til, valnødder. Tørret frugt, så som tørrede (gerne økologiske) abrikoser, kan også erstatte den modne friske frugt.

Jeg mener, at man skal søge at tænke lidt anderledes i forbindelse med omlægning af kosten og netop eventuelt at erstatte kage med en anden type mellemmåltid. Det kan lyde svært og vanskeligt, men vil for mange mennesker være uden problemer.

Ernæring handler om næringsstoffer, så for at forbedre sin ernæringsstilstand skal man søge at få flere næringsstoffer i kosten, ved at vælge fødevarer, der indeholder flere næringstoffer.

Hvidt sukker er et raffineret produkt, som ikke længere indeholder vitaminer og mineraler. Desuden er hvidt sukker energigivende, hvilket vil sige at det giver kalorier. Hvedemel er ligeledes et raffineret produkt.

Skal man have et produkt med højere fiberindhold og flere næringstoffer, skal man vælge et produkt, der indeholder hele den formalede kerne, som for eksempel grahamsmel eller fuldkornsmel. I praksis vil man ofte kombinere hvedemel med, for eksempel, grahamsmel.

Skrevet d. 22 november 2009