Hvad stiller man op med en belastende ventetid
d. 22 november 2009

Vi er en familie på fire, hvor min mand på 36 år, har fået at vide at han sandsynligvis har sclerose. Han har været syg en måneds tid og er generet af svimmelhed og talebesvær og er selvfølgelig meget ked af det - vi er chokerede.

Vi har selv taget kontakt til scleroseklinikken for at få en samtale, da vi har følt os meget ladt alene i forløbet. Vi har fået en god snak om sygdommen med en af dem fra hospitalet, men skal først tale med en læge i december.

Kan det være rigtigt at "næsten" nydiagnosticerede overlades alene så længe, med uvisheden?

Har du nogle anbefalinger til os, i forhold til om vi skal vi bestille tid ved en psykolog? Og hvad anbefaler I, at vi gør i forhold til vores børn?

Vi hører ofte hvor belastende det er at vente på at få en tid hos neurologen, når man er ny med sygdommen. En samtale med lægen kunne nok give nogen beroligelse, selvom sclerose jo i sit væsen er en uforudsigelig sygdom, som det er svært at sige noget sikkert om - især i begyndelsen af forløbet.

Men det er meget længe at skulle vente til december med en så stor uvished, som du beskriver, og så er det for svært at være overladt til sig selv og sine egne forestillinger. Jeg synes derfor at det kunne være en god ide at du og din mand tager en snak med en af Scleroseforeningens psykologer.

Vi har en særlig viden om sclerose og kan hjælpe jer med at navigere i denne situation.

I forhold til børnene, vil jeg synes at det er vigtigt at I som forældre i første omgang  finder jeres egne ben og derefter informerer børnene yderligere på en måde, som matcher deres alder. Hvis man selv er overvældet af situationen, kan det være svært at snakke med børnene om det, uden at skræmme dem. Så snak med psykologen, som kan hjælpe jer med at blive mere afklarede, vedrørende hvad børnene skal medinddrages i.

Selvom det er svært at få en lægetid, er der altså alligevel et afklarende forarbejde, som kan påbegyndes, men det er en lettelse ikke at skulle klare det på egen hånd.

I kan ringe dagligt mellem 11-12 til Scleroseforeningens psykologer på tlf. 36463646, så hjælper vi jer videre.

Skrevet d. 22 november 2009